Az igazi barcikai mozdonysorozat
Nem, most nem az ex. M41 2176 remotorizált változatáról, az M41 2330-asról szeretnék írni, melynek középső ablakán Kazincbarcika címere díszelgett – díszeleg –, hiszen Miskolc–Ózd közötti első szolgálati ideje után a Dunántúlra került és már ott rója köreit.
Egy teljes mozdonysorozatról szeretnék írni, melynek pályafutása Magyarország szempontjából alapvetően Barcika állomásához kapcsolódik…
1908 és 1909 között az Mf. d. StEG bécsi gyárában készült mindösszesen 16 darab gőzmozdony az OMÁV – Osztrák-Magyar Állam Vasutak – részére. Ezek a gőzmozdonyok legyártásuk után a StEG/ÁVT – Állami Vasút Társaság – tulajdonába kerültek, mint StEG/ÁVT III sorozat mozdonyai 4001-4016-os pályaszámmal (OMÁV 4001-4016). Főleg ausztriai, cseh és felvidéki nagyobb városokba kerültek és kezdték el a tolatószolgálatot.
Mint a képen is látható, egy kéthengeres, öttengelyes – ezek közül négy meghajtott – szertartályos mozdonyról van szó. (Nem kellett külön szerkocsi a mozdonyhoz, a „puttonyba” került a szén, a mozdony kazánja mellett elhelyezett, a két oldalt található tartályba pedig a víz.) Maximális sebessége 50 km/h volt.
Miután az OMÁV a kkStB vasúttársasághoz került, mind a 16 mozdonyt a 179-es sorozatba sorolták, így új pályaszámaik kkStB 179.01-16 lett. Főleg cseh és felvidéki hegyi vonalakra rendelték őket.
Az I. világháború után a széteső Magyarországon egy darab sem maradt, 5 darab Ausztriához került, 11 darab pedig az újonnan megalakuló Csehszlovákiához. Ausztria 1919 és 1923 között az utolsó 5 darabot is átadta a csehszlovák vasutaknak. Itt új sorozatszámon – 421 – került állományba mind a 16 mozdony (421.001-016).
Az első bécsi döntés után – 1938 – 6 darab mozdony a MÁV-hoz került, ahol új sorozatba sorolták őket – 477 – és pályaszámaikat is megváltoztatták. Az új flotta 477.001-006 lett. (ČSD 421.002 → MÁV 477.001, ČSD 421.003 → MÁV 477.002, ČSD 421.004 → MÁV 477.003, ČSD 421.008 → MÁV 477.004, ČSD 421.010 → MÁV 477.005 és ČSD 421.011 → MÁV 477.006)
Ebben a pillanatban kerül képbe Barcika állomása, ahova mind a 6 darab mozdonyt állomásították! (Ebben az időben csak ezek voltak ide állomásítva, más mozdonyfajta nem.)
Igen, Barcikán 1912-től 1962(?)-ig volt fűtőház! Nekem sem volt egyszerű megtalálnom a helyét, mert a leírások eléggé ellentmondásosak.
A fűtőház a 8. vágányon túl, majdnem a Kiserőművel szemben állt.
1941-ben a 477.002 mozdonyt Szerencsre állomásították, majd 1944-ben még egyet átállomásítottak Miskolcra. A többi négy itt maradt.
A II. világháború után csak kettő maradt az országban, a 477.002 és a 477.004. (A 477.002 ekkor javítás alatt állt, a 477.004 pedig roncs, robbantott állapotban volt.) A 477.001 és 477.003 Ausztriába került, a 477.005-ös Csehszlovákiába, míg a 477.006-os Lengyelországba. A Csehszlovákiába került mozdony visszakapta eredeti pályaszámát. (ČSD 421.010 → MÁV 477.005 → ČSD 421.010)
1948-ban Ausztriából a 477.001 és 477.003 visszakerült Magyarországra, a 477.004-est pedig a krónikus mozdonyhiány miatt felújították, így ettől az időponttól kezdve újra talpra állt a flotta – 477.001-004 – és mindegyik mozdony újra a barcikai fűtőházba került.
Sajnos a MÁV 1953 és 1961 között az összes 477-es sorozatú mozdonyt selejtezte. Az utoljára selejtezett 477.003-at – 1961 – az LKM (Lenin Kohászati Művek, Miskolc) – megvásárolta és 477-01 számon üzemeltette tovább 1972-es végleges selejtezéséig. (Sorsa ismeretlen.)
Mint látható, ez a mozdonytípus 1938-tól 1961-ig szinte kizárólag a Kazincbarcika környéki vasútvonalakat látta el. A tömzsi, négytengely-meghajtású mozdonyok tökéletesen megfeleltek az érc- és szénbányákból a nyersanyagok szállítására. (Nem voltak egy „villám” mozdonyok, de a tapadásuk miatt tehervonati szolgálatra tökéletesen megfeleltek.) Vesztüket az okozhatta, hogy az 1950-es években megnövekvő nyersanyagok szállítására már nem feleltek meg, így selejtezték őket. (Nagyobb mozdonyok vették át a helyüket: 324 és 411 sorozat.)
Nézzük meg a 12 külföldön maradt mozdony további pályafutását is!
A Lengyelországba került egy mozdony 1948-ban visszakerült Csehszlovákiába és visszakapta eredeti pályaszámát. (ČSD 421.011 → MÁV 477.006 → PKP → ČSD 421.011) Így ettől az időponttól kezdve mind a 12 mozdony Csehszlovákiában volt. A ČSD a sorozatot 1950 és 1959 között selejtezte és ezek közül 5 darabot vasműveknek eladott tolatószolgálatra. Ezek a mozdonyok az alábbiak voltak: 1950-ben a 421.006 (Železárny Podrezová), 1951-ben a 421.010 (Železárny Hrádek u Rokycan), 1955-ben a 421.009 (MNO Valašské Meziřičí) és 1956-ban a 421.005 és 421.014 (NHKG Ostrava). Ennek az öt mozdonynak a további sorsa ismeretlen.
Sajnos ebből a 16 darab mozdonyból tudomásom szerint egy sem maradt meg az utókornak, mindegyiket szétbontották és a vaskohók gyomrában végezték. Pedig milyen jól mutatna egy példány belőlük a vasútállomásunkon, méltó emlékként a barcikai szolgálatukért!