Az adatok tükrében: Változott a buszmenetrend Kazincbarcika és Miskolc között*

Pár napja országos hírként jelent meg, hogy a Volánbusz az egyik legforgalmasabb elővárosi vonalát – Miskolc–Kazincbarcika (3765-ös vonalszám) – ütemessé teszi, racionalizálja és bővíti. Ez a módosítás nemcsak ezt a vonalat érinti, hanem a teljes Sajó felső folyásánál elterülő településeket is, azaz a Miskolc–Kazincbarcika–Ózd–Borsodnádasd vonalat (3770-es vonalszám), valamint módosította az ezekhez a vonalakhoz csatlakozó környező autóbuszok indulási és érkezési idejét is, hogy az átszállás gond nélkül megvalósulhasson.
A Volánbusznak több oka is volt ezen változások meghozatalára:
- Mivel nagyon forgalmas az útvonal, érdemes maximalizálni az utasok számát, növelni az elégedettségüket, a buszokat pedig a leghatékonyabban kihasználni.
- Elvenni a vasúttól a környéken még megmaradt utasokat is.
- A profit növelésének a lehetősége.
Ezen változások valódi hatását szeretném adatokkal alátámasztva értékelni, hogy valójában milyen hatása van a két település közötti közlekedésre. Tehát KIZÁRÓLAG a Miskolc és Kazincbarcika közötti utazási viszonyokat szeretném kielemezni.
Ezt azért volt fontos előre leszögeznem, mert rögtön itt van a 3770-es vonal – most már inkább úgy írom, hogy ózdi vonal –, melynek a menetrendi változásai igazán nem érintik a városunkat. A Miskolcról Ózdra vagy visszafelé közlekedő járatok kizárólag a kazincbarcikai Városháza megállóhelyen állnak meg a városon belül. Átszállás szempontjából nagyon jó, ellenben a városban csak a Móricz Zsigmond teret, a Radnóti Miklós teret és a Márka ABC környékét szolgálja ki.
Eddig az ózdi járatoknál a menetrend nem vette figyelembe, hogy hétköznap csúcsidőszakban közlekedik-e, ezt most már a folyamatos sajószentpéteri dugók miatt belekerült, ezekben az esetekben a menetidő 4-6 perccel meghosszabbodott. Ennek következménye, hogy sok járat „duplikálva” szerepel a menetrendben annak megfelelően, hogy hétvégén, hétköznap vagy hétköznap csúcsidőben közlekedik-e a járat.
Ha csak a járatszámot nézzük meg, eddig Miskolcról Ózdra 21 járat volt, most már 24 van, Ózdról Miskolcra ez a szám 22-ről 22-re módosult. Így alapvetően nagy járatbővítésről nincs szó. Természetesen figyelembe kell azt is venni, hogy mikor is járnak ezek a járatok. Egy kis táblázatban ezt összefoglaltam:
Miskolc–Ózd – régi menetrend:
Mindennap: 10
Csak munkanap: 6
Csak hétvégén: 0
Speciális esetekben**: 5
Miskolc–Ózd – új menetrend:
Mindennap: 13
Csak munkanap: 9
Csak hétvégén: 1
Speciális esetekben**: 1
Ózd–Miskolc – régi menetrend:
Mindennap: 10
Csak munkanap: 7
Csak hétvégén: 1
Speciális esetekben**: 4
Ózd–Miskolc – új menetrend:
Mindennap: 14
Csak munkanap: 5
Csak hétvégén: 0
Speciális esetekben**: 3
Eddig is – de az új menetrend szerint is – főleg gyorsjáratok járnak Ózdra és Ózdról. Hétköznap 400-tól 2100-ig fél- vagy egyórás meghatározott ütemben, hétvégén pedig 500-tól 2100-ig órás vagy másfél órás ütemben közlekednek a buszok.
Most pedig nézzük a számunkra oly fontos Miskolc–Kazincbarcika (3765) vonalat.
Eddig minden autóbusz Kazincbarcika autóbusz-állomásról és a miskolci Búza téri autóbusz-állomásról indult vagy érkezett, Kazincbarcikán az Építők útján keresztül. Most kettő-kettő új végállomást kapott a vonal, Kazincbarcikán Herbolya-Tervtárót, valamint a Vájár utcai autóbusz-fordulót, Miskolcon pedig a Tiszai pályaudvart, valamint az Egyetemvárost. Ezen túl már nemcsak az Építők útján járnak Miskolcra és vissza autóbuszok, hanem a Mátyás király úton keresztül is. Egy több évtizedes megszokásról is le kell mondanunk: eddig Miskolcról fél és egész órakor indultak a buszok Kazincbarcikára, mostantól ez az időpont az ózdi járatoknak van fenntartva. A Kazincbarcikára közlekedő buszok alapvetően negyed és háromnegyed órakor indulnak Miskolcról.
A hétköznapi csúcsidők már eddig is bele voltak építve a menetidőbe, így a duplikált járatok nem meglepőek a menetrendben. (Hétköznap csúcsidőben általában ez kb. +5 perc.)
Először nézzük meg a járatok számát a két város között:
Miskolc–Kazincbarcika – régi menetrend:
Mindennap: 28
Csak munkanap: 29
Csak hétvégén: 6
Speciális esetekben**: 18
Miskolc–Kazincbarcika – új menetrend:
Mindennap: 40
Csak munkanap: 19
Csak hétvégén: 0
Speciális esetekben**: 9
Kazincbarcika–Miskolc – régi menetrend:
Mindennap: 32
Csak munkanap: 29
Csak hétvégén: 5
Speciális esetekben**: 11
Kazincbarcika–Miskolc – új menetrend:
Mindennap: 39
Csak munkanap: 24
Csak hétvégén: 0
Speciális esetekben**: 6
Ebből látható, hogy igaz, hogy a menetrendben szereplő járat kevesebb, ellenben sokkal kiszámíthatóbb, egyszerűbb menetrend keletkezett. Hétköznap majdnem mindig legalább 15 percenként jár busz mindkét irányba 455-től 2315-ig, csak kisebb időszakok vannak, amikor félórás a követési idő. Ellenben van olyan időszak, amikor 10 perc a követési idő! Hétvégén 455-től 2315-ig ez az idő fél óra! Ezek nagyon jó adatok!
A közlekedés gyorsaságánál figyelembe kell azt is vennünk, hogy milyen járatról van szó. Vannak lassú, gyors és céljáratok is a városok között. Ennek a változásait is megmutatnám:
Miskolc–Kazincbarcika – régi menetrend:
Mindennap – lassú: 27, gyors: 1, cél:0
Csak munkanap – lassú: 21, gyors: 8, cél:0
Csak hétvégén – lassú: 5, gyors: 1, cél:0
Speciális esetekben** – lassú: 8, gyors: 6, cél: 4
Miskolc–Kazincbarcika – új menetrend:
Mindennap – lassú: 40, gyors: 0, cél: 0
Csak munkanap – lassú: 8, gyors: 8, cél: 3
Csak hétvégén – lassú: 0, gyors:0, cél: 0
Speciális esetekben** – lassú: 1, gyors: 5, cél: 3
Kazincbarcika–Miskolc – régi menetrend:
Mindennap – lassú: 30, gyors: 2, cél: 0
Csak munkanap – lassú: 14, gyors: 11, cél: 4
Csak hétvégén -lassú: 4, gyors: 1, cél: 0
Speciális esetekben** – lassú: 3, gyors: 7, cél: 1
Kazincbarcika–Miskolc – új menetrend:
Mindennap – lassú: 38, gyors: 1, cél: 0
Csak munkanap – lassú: 9, gyors: 10, cél: 5
Csak hétvégén – lassú: 0, gyors: 0, cél: 0
Speciális esetekben** – lassú: 1, gyors: 4, cél: 1
Nagyjából látható, hogy jellemzően az összetétel nem változott, de itt is kiolvasható, hogy a menetrend áttekinthetőbb lett. Ellenben a lassú járatok drasztikus csökkenése további vizsgálódásra adott okot. Így kiderült, hogy bizony-bizony egyes időpontokban, amikor 3 busz is indult egyszerre a csúcsidőszakban – na ez már a múlté. (Olyan is volt, hogy 5 percenként volt járat.) Kérdés, hogy ez a buszelvonás mekkora tömeget fog okozni egy-egy járaton. (A puding próbája az evés.) Ezt kivéve – egyelőre – az átszervezés pozitív irányba mozdítja el a mérleget.
Most a Kazincbarcika–Miskolc közötti utazási lehetőséget mutattam be, így nézzük meg, hogy a Városháza megállóhelyről hány járattal tudunk utazni Miskolcra vagy vissza. (A speciális napokra meghirdetett autóbuszokat nem tartalmazza!)
Miskolc–Kazincbarcika, Városház mh. (Munkanap – régen): 76 járat (400-tól 2310-ig.)
Miskolc–Kazincbarcika, Városház mh. (Munkanap – új): 77 járat (400-tól 2315-ig.)
Miskolc–Kazincbarcika, Városház mh. (Hétvégén – régen): 42 járat (455-től 2310-ig.)
Miskolc–Kazincbarcika, Városház mh. (Hétvégén – új): 54 járat (455-től 2315-ig.)
Kazincbarcika, Városház mh.–Miskolc (Munkanap – régen): 80 járat (345-től 2215-ig.)
Kazincbarcika, Városház mh.–Miskolc (Munkanap – új): 74 járat (345-től 2220-ig.)
Kazincbarcika, Városház mh.–Miskolc (Hétvégén – régen): 48 járat (345-től 2215-ig.)
Kazincbarcika, Városház mh.–Miskolc (Hétvégén – új): 53 járat (345-től 2220-ig.)
Mint látható, a munkanapi menetrend alapvetően nem bővült, ellenben a hétvégi alaposan! A hétvégi buszoknál az ózdiak majd mindegyike gyorsjárat, a kazincbarcikaiak lassú járatok.
Érdekes azt is megfigyelni, hogy mostantól a Kazincbarcikáról induló céljáratok egyike sem, míg a Miskolcról induló céljáratok mindegyike megáll a Szent Flórián téri autóbusz-állomáson.
Most nézzük meg, hogy az új, fonódó járatok hogyan is közlekednek! Fontos megjegyezni, hogy az ezeken a vonalakon közlekedő járatok mindegyike érinti a miskolci Búza téri autóbusz-állomást, valamint a kazincbarcikai autóbusz-állomást is.
Először kezdjük a legkülönlegesebb járatokkal! A 3763-as vonalon csak egy járat van, mely Kazincbarcika autóbusz-állomásról az Egyetemvárosba közlekedik minden munkanap céljáratként és megszokottan, az Építők útján át. (650) A másik, mely szintén a kazincbarcikai autóbusz-állomásról közlekedik a miskolci Tiszai pályaudvarra és vissza. Ezek mindegyike lassú járat. Mielőtt mindenki megörülne ennek, meg kell jegyeznem, hogy a Tiszai pu.-ról csak pénteki napokon közlekedik (1535, 1735, 1935), Kazincbarcikáról csak munkaszüneti napokon (1330, 1530, 1730). Egy kivétel van: pénteken és szombaton indul egy járat a Tiszai pu.-ról Kazincbarcikára 2358-kor, ugyanezen a napokon 2300-kor pedig Kazincbarcikáról a Tiszai pu.-ra. Ennek a járatnak az is a különlegessége, hogy Sajóecsegre és Sajóbábonyba is bemegy. A Tiszai pu.-ra közlekedő járatok a 3764-es vonalszám alatt találhatóak meg és az Építők útján át közlekednek.
A következő vonalszámunk a 3766-os, mely a miskolci Búza téri autóbusz-állomásról indul, Kazincbarcikán a Mátyás király úton halad át és a Vájár utcai autóbusz-fordulóig tart. A Miskolcról Kazincbarcikára közlekedő 6 járat közül 4 csak munkanapon, 1 tanítási napon, 1 pedig tanítási szünetben munkanapon közlekedik. Mindegyik gyorsjárat. A 830-as, a 1200 órás és a 1230-as járatok csak a kazincbarcikai autóbusz-állomásig közlekednek, míg a 1425-ös, a 1525-ös és a 1625-ös járatok teljesen a Vájár utcai autóbusz-fordulóig. Kazincbarcika és Miskolc között 7 járat közül 6 gyorsjárat, 1 pedig céljárat. 4 járat munkanapokon közlekedik, 1 tanítási napokon, 1 munkaszüneti napokon, 1 pedig szabadnapokon. 3 járat indul a Vájár utcából – 442, 532, 620 –, a többi a kazincbarcikai autóbusz-állomásról.
A 3767-es vonalszám Miskolc–Mátyás király út–Herbolya Tervtáró között fut. Miskolc és Kazincbarcika között 3 járat van, mindegyike csak munkanapokon közlekedik és gyorsjárat. Kazincbarcika és Miskolc között már 5 járat van, ebből 1 mindennap, a többi pedig munkanap közlekedik, 1 céljárat, a többi gyorsjárat. Ezekkel a járatokkal már lehetőség van a Mátyás király útról Herbolya Tervtáróra utazni.
Az Építők útján közlekedő járatoknál már más a helyzet: Kazincbarcika és Miskolc között nincs járat, mely az új helyekről indulnának, Miskolc és Kazincbarcika között pedig csak 2, ezek is Herbolya Tervtáróra közlekednek. Az egyik lassú járat és mindennap közlekedik – 2245 –, a másik csak tanítási szüneti munkanapokon – 1605 – és gyorsjárat.
Így megállapítható, hogy a kazincbarcikai két új végállomás főleg csak a Mátyás király útján keresztül érhető el.
De ezek a járatok milyen hatással vannak a helyi autóbusz közlekedésre? Az érintett járatok az alábbiak:
4: Autóbusz-állomás – Herbolya Tervtáró
4C: Autóbusz-állomás – Vájár utcai autóbusz-forduló
23: Autóbusz-állomás – Mátyás király út–Szent Flórián téri (BC) autóbusz-állomás
42: Vájár utcai autóbusz-forduló – Mátyás király út – Szent Flórián téri (BC) autóbusz-állomás.
Ez miért fontos? Azért, mert a távolsági járatokat az állam finanszírozza, míg a helyi járatokat az önkormányzat. A távolsági buszok tarifája kilométer-alapú, míg a helyi járatú buszoké fix, távolságtól független. (Általában az utóbbi esetben ez magasabb jegyárat eredményez.)
Eddig is veszélyeztetett volt a 4C, 23 és 42-es járat a minimális járatszám miatt. (A 42-es járatnál mindenesetre meg kell jegyeznem, hogy a miskolci járatokkal ellentétben nem megy be a kazincbarcikai autóbusz-állomásra.)
Először nézzük meg a Vájár utcai autóbusz-fordulót!
Miskolcra – teljesen lefedi az útvonala a 4C-s, a 23-as és a 42-es útvonalát:
M442, M532, M620
4C
H630, M635, H1426, M1540
42
M720
Mint látható, alapvetően egyik helyi járat menetrendjét sem veszélyeztetik a miskolci járatok, talán egyedül csak a munkanapokon 635-kor induló 4C-sét.
Kazincbarcika, Autóbusz-állomásról induló miskolci járatok a Mátyás király útján át – a 23-as járat indulásának a környékén:
425, M450, M510, M532
23
TN642
Itt is látható, hogy a 23-as járat valószínűleg meg fog maradni.
Ezeknél a járatoknál vizsgáljuk meg a visszautat is! Sok munkánk nincs, mert a 23-as és a 42-es járatnak visszaútja nincs, így csak a 4C-s járat útvonalát kell Kazincbarcika autóbusz-állomástól megvizsgálni.
Miskolcról a Vájár utcai autóbusz-fordulóhoz közlekedő járatok:
M1509, M1609, M1709
4C
TN710, 1258, M1530, 2058
Itt is – mint az ellenkező irányban – csak 1 járat kerülhet veszélybe a 4C-s vonalán, a 1530-as.
A 4-es járat már bonyolultabb: biztosan megmarad, de vajon a teljes útvonalát lefedő miskolci járatok váltanak-e ki helyi járatokat?
Herbolya Tervtáróról induló miskolci buszok:
413, M458, M548, M1213, M1630
4 – csak a miskolci buszok indulása környékén:
445, M545, MSZ615, 1215, M1240, 1610
Pirossal bejelöltem a veszélyeztetett járatokat a 4-es vonalán: az 545-ös szinte biztos, hogy megszűnik, a 1215-ös pedig így valószínűleg csak a hétvégén fog közlekedni.
A Miskolcról induló buszok esetében az alábbi a helyzet:
Kazincbarcika autóbusz-állomásról Herbolyára induló miskolci járatok:
M1539, M1639, TNM1647, M1849, 2330***
4 – csak a miskolci buszok indulása környékén:
M1550, 1610, 1845
Itt is pirossal jelöltem a veszélyeztetett járatokat a 4-es vonalán: a 1550-es szinte biztos, hogy megszűnik, a 1845-ös pedig csak hétvégén fog közlekedni.
Jelmagyarázat:
M: munkanapokon
H: hétvégén
MSZ: munkanapokon és szabadnapokon
TN: tanítási napokon
TNM: tanítási szünetben munkanapokon
Okos a meglátása a Volánbusznak: a járatbővítések alig érintik a helyi autóbusz-menetrendet, így az önkormányzatnak majdnem mindegyik járat menetrendjét fenn kell tartania.
Megjegyezném, hogy van még egy vonalszám – a 3756-os –, amelyikkel Miskolcra, a Pitypalatty-völgyön és Lyukóbányán át a Digéphez tudunk utazni. Ez nem egy új járat, régóta megvan, de érdekességképpen gondoltam, hogy ebbe a cikkbe is bekerül. Mindegyik járat bemegy Varbóra és a Baross-aknához, ellenben egyik sem Kondóra. Munkanapokon 2 pár járat közlekedik, míg szombaton csak 1 pár.
Foglaljuk össze a levonható következtetéseket a Miskolc–Kazincbarcika viszonylattal kapcsolatban!
A járatszámbővítés összességében minimális – kivéve hétvégén, amikor jóval több járat közlekedik, mint eddig –, ellenben racionalizálták és áttekinthetőbbé, kiszámíthatóbbá tették a menetrendet. Az Építők útján valamivel kevesebb miskolci busz fog közlekedni. A bővítést csak az új útvonalak jelentik, de ezek többsége nem új járat, csak másfelé, vagy más végállomásra közlekedik. Munkanapok kivételével egyetlen busz sem érinti a miskolci Egyetemvárost és a kazincbarcikai Vájár utcai autóbusz-fordulót, a Mátyás király útján is csak 1 busz halad át. A Tiszai pu. csak pénteken, szabadnap és munkaszüneti nap érhető el, míg az ellenkező irányba csak pénteken és szabadnap. Herbolya Tervtáróra munkanapok kivételével csak 1 pár busz megy ki és jön vissza. Bőséges járatbővítés csak a kazincbarcikai Városháza megállóhelyen lett.
Egyelőre ez egy kísérleti menetrendnek tűnik. Ha beválik, további járatszámnövelést is el tudok képzelni.
Még egy friss információ: a Volánbusz 15 darab új, Volvo, nem csuklós autóbuszt szerzett be. (Lásd a cikk elején lévő képet!) Ezek közül pár az ősztől a Miskolc–Kazincbarcika viszonylatban is fog közlekedni.
*: Nincs szándékomban az összes busz pontos menetrendjét megadni. Ha valaki egy konkrét napon kíváncsi a Miskolcra vagy Miskolcról közlekedő autóbuszok indulási idejére, keresse fel a www.menetrendek.hu honlapját!
**: A számomra megszokott dolog, hogy egy busz mindennap, munkanap vagy hétvégén közlekedik. Minden más esetet jelölök ezzel. Ilyen például a tanítási napokon, tanítási szünetben munkanapokon, csak szabadnapokon, csak munkaszüneti napokon stb.
***: A járat különlegessége, hogy Kazincbarcika autóbusz-állomástól Herbolya Tervtáróig minden megállóban megáll, de csak leszállni lehet, felszállni nem!