A tardonai kisvasút nyomában

Kismarton Zsolt írása

Kismarton Zsolt írása

Nem nagy titok, hogy ez az a téma, ami a legjobban foglalkoztat Kazincbarcika történelmében. Innen indult ki minden, amit eddig leírtam. Minden kérdés, ami bennem felmerült, ide vezethető vissza, de ezek a kérdések újabb és újabb kérdéseket vetettek fel, így készült el a „Kazincbarcika története röviden – egy kicsit másképp” cikksorozatom is.

Ahhoz, hogy igazán hiteles legyen a kisvasúttal kapcsolatos leírásom, igenis be kell mutatnom a nyomvonalát is. A Terv-tárótól Tardonáig tartó részt az 1980-as években rengetegszer megtettem oda és vissza kerékpáron, teljesen az 1990-es évekig. Miután azóta már 25 év eltelt, ideje volt a még fellelhető emlékeket megkeresnem, az utat újra bejárnom, hogy még egyáltalán megtalálható-e. Sajnos egy-két csalódás ért az azóta eltelt időszakban történt változások miatt. 😥

Annak idején még nem sokat fényképeztem, így legnagyobb sajnálatomra nem sok fotó maradt fenn a kisvasút végének ezen korszakából. Ellenben most megpróbáltunk mindent lefotózni, ami még a kisvasútra emlékeztethet minket.

Mivel az 1980-as évek egy időszakában még nem létezett a Tardonára vezető műút, így földutakat – főleg a kisvasút nyomvonalát – vettem igénybe, hogy Tardonát elérjem. Ezen emlékeim is meg fognak jelenni a leírásban.

Először is lássuk hát az adatokat! Megjegyezném, hogy a kisvasút nyomvonalát – a pontosabb behatárolás végett – öt részre bontottam, ezeket külön-külön egy-egy térképen meg is fogom mutatni. Megadom a kisvasút teljes nyomvonalát, és azt az utat is, ahol minél pontosabban megpróbáljuk bejárni azt.

A végén, a városi szakasz esetén a már az 1964 után lévő utat írom le, hiszen az előtte lévő nyomvonal a város építése miatt abszolút semmilyen emléket nem tartalmaz, sőt sok esetben nem is bejárható. (Házon átmenni nem tudunk. 😀 )

15rterkep1

A kisvasút nyomvonala 1964 és 1970 között (Térképalap: turistautak.hu)

15rterkep2

A túra útvonala (Térképalap: turistautak.hu)

Távolság: ~ 19,5 km
Szintemelkedés: ~ 181 méter
Szintsüllyedés: ~ 292 méter
Szintkülönbség: ~ 473 méter

Megint nem adok szintrajzot a túrához, ugyanis a szintkülönbség annyira elenyésző a távolsághoz képest, hogy majdnem síkon fogunk gyalogolni. Pontosítanék: valójában Kazincbarcikáig lefelé fogunk haladni, kivéve azokat a helyeket, ahol – sajnos – kerülnünk kell.

De mielőtt nekivágnánk a túránknak, nézzünk szét Tardonán is!

Nem titkolom, hogy Tardona az egyik kedvenc falum a Bükk lábánál. Turisztikai szempontból nem sok látványosságot találhatunk itt, ellenben rengeteg túra ideális kiindulási pontja. Tulajdonképpen „zsákfalu”, csak a volt katonai objektumának köszönheti, hogy mégsem az.

A ‒ szintén – a XIII. században először megemlített Tardona az Észak-Bükk lábánál fekszik. A Kis-Fennsík felé a legtöbb és legkönnyebb út innen vezet fel. (De erről majd később.)

15rterkep3

Tardona nevezetességei (Térképalap: Google)

Jöjjenek hát a látnivalók!

A mostani református templom előtt feltételezések szerint már három templom is állhatott, de iratok hiányában ez csak feltételezés. A mai…

„…késő barokk stílusú templomát 1786‒88-ban építették toronytalan északi homlokzattal, déli félköríves záródással, famennyezettel. A templom nyugati oldalának közepéhez 1811-ben építették a zömök tornyot.

1875. október 19-én az összes egyházi épülettel együtt a templom is leégett. Ez a tűzvész pusztította el az irattárat is, amely ismereteink hiányát okozza. Nemsokára újjáépítették, 1924-ben a tornyot feljebb emelték, ma 20 m magas. A templom külső falán látható Jókai Mór magyar regényíró tardonai bujdosását (1850) megörökítő emléktábla.”*

15r01

A református templom (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A templommal szemben áll a Jókai Emlékszoba és Tájház a Jókai utca 1. szám alatt. Ez már nem az a ház, ahol Jókai bujdosott! (Az eredeti ház sajnos már nem áll.)

15r02

A Jókai Emlékszoba és Tájház épülete (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

„A Jókai Emlékház épülete az 1900-as évek elején épült, a korábban egy tűzvészben leégett iskola helyén, a református templommal szemben. Ez az épület adott helyet az iskolának, és ebben az épületben lakott a község tanítója is. Jelenleg az épület utcafront felőli szobájában található a Jókai Emlékszoba, amely Jókai Mór tardonai bujdosásának emlékét őrzi. Az emlékszobában kéziratok, korabeli kiadású könyvek, életrajzi kapcsolódású tárgyak találhatók. A szoba kiállítási anyagát képezi még egy reformkori asztal, szekrény, valamint a Temesvári Állami Páncélszekrény Gyárban készült páncélszekrény. Ezt a szekrényt használta a falu bírója, majd a postán kapott helyet és onnan került az Emlékházba. Szintén találunk itt Jókai-köteteket, köztük a miskolci Rákóczi könyvtár által adományozott 100 kötetes Jókai-sorozat, melyet 1896‒1898 között a Révai testvérek adtak ki. A kiállítási anyag ékessége a Jókay Jolán által 1905-ben a tardonai református egyházközség számára adományozott cizellált ezüstkehely.

A tájházban a falu lakóinak régi berendezési és használati tárgyait, a paraszti élet emlékeit helyezték el. A látogató betekinthet a helyi élet és történelem emlékeibe. A kiállítás anyagát a falubeliek adománya képezi, melynek többségét 1989-ben gyűjtötték össze lelkes tardonaiak. A lakószoba és a konyha berendezései mellett az Emlékház jelentős gyűjteménnyel rendelkezik a kender feldolgozásához szükséges tárgyakból. Található itt tiló, gereben, guzsalyok, szövőszék és más érdekességek.”*

Érdemes felkeresni Tardona második leghosszabb utcájának a végén – az Akácos utcában ‒ az Akácos-völgyben a szurdok oldalába vájt pincékből álló pincesort.* Maga az utca is nagyon hangulatos, már csak ezért is érdemes „végigmenni rajta”! 🙂

15r03

Az Akácos utca egyik kertje (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r04

Az Akácos-völgyi pincesor (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Meg kell még említeni a tardonai temetőt, ami önmagában is rengeteg különlegességet tartalmaz. Először is nézzünk szét a „felső” részen! Rengeteg régi sír található itt, a domb tetején nagyon sok sír kopjafa található, mögöttük – már az erdőben – nagyon régi sírokat is megtalálhatunk. Ezen az erdős részen fedezhetjük fel Csányi Benjámin (1807‒1876) sírját, annak a kisnemeséét, akinek a házában annak idején Jókai bujdosott. Sajnos a sír már a „végét járja”, a föld annyira betemette és a gyom annyira kinőtt a környezetében, hogy már a nevet sem lehetett rajta látni. Elnézést kérek mindazoktól, akik kegyeletsértésnek tartanák, de a gyomokat a sír előtt eltakarítottuk, hogy a sír azonosítható maradjon. A kő egyre csak porlad, a felirat is sajnos már egyre jobban eltűnik róla. Ha ez így folytatódik, csak pár évet adok neki, hogy a sírhely azonosítható marad. 😥 Az idő „vasfoga” egyre gyorsabban dolgozik rajta… A dombtetőn pedig megleltük a testvérének, Csányi Juliannának a sírját is.

15r05

A dombtetőn lévő sírok (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r06

Sír kopjafa a temetőben (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r07

Csányi Julianna sírja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r08

Az ó-temető (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r34

Csányi Benjámin sírjának a helye (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r35

Csányi Benjámin sírja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r09

Csányi Benjámin sírja 2016-ban. Ameddig nedves a kő, nos, odáig fedték már a gyomok… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A temető „alsó” része is érdekes. (Ahol a ravatalozó áll.) Alighogy belépünk a kapun, rögtön balra találjuk a „Jubileumi park”-ot, ahol szép kopjafák állnak. Ha az ösvényen elindulunk, jobbra láthatóak a megmaradt zsidó sírok is. Visszatérve a bejárathoz, ettől jobbra láthatjuk az I. és II. világháború tardonai elesettjeinek az emlékművét a borókák között megbújva.

15r10

Az „alsó” rész és a ravatalozó. Balra a „Jubileumi park” és a zsidó sírok, jobbra – a borókák között – a világháborúkban elesettek emlékműve (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r11

A „Jubileumi park” kopjafái (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r12

Az egyik zsidó sír a tardonai temetőben (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r13

Az I. és a II. világháború elesettjeinek az emlékműve a temetőben (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Ha kimegyünk Tardona Dédestapolcsány felőli oldalára – a helységnévtábláig –, megnézhetjük egy tardonai fafaragó nagyon szépen elkészített kopjafáit és a körülötte kialakított szép parkot is. (Mi nemes egyszerűséggel „Tardona park”-nak neveztük el.) Visszasétálva az utcán – jobbra ‒, az Iskola utca 3. szám alatt található meg a volt Jókai Mór Általános Iskola és annak kertjében a Jókai Mórnak állított emlékmű. Mivel az iskolát 2007-ben bezárták, így az emlékmű jelenleg nem megközelíthető, a volt iskola állaga pedig csak egyre romlik. 😥

15r36

A „Tardona park” (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r37

A Jókai Mór-emlékmű a volt általános iskola udvarán (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Még egy dolgot kell megemlítenem Tardonával kapcsolatban: ez pedig a Borókás-dűlőben 2000-ben létrehozott horgásztó. Mivel a tavat érintjük utunk során, így többet – egyelőre – nem is írnék róla.

Tardona

Szerencsére Kazincbarcikáról elég könnyen elérhető Tardona autóbusszal még a hétvégén is. Szálljunk le Tardonán a volt élelmiszerboltnál, a Kossuth Lajos utcai megállónál. (Utolsó előtti megálló, ha a faluközpontig közlekedik a busz.) Ez lesz a túránk kiindulópontja. Ebből a pontból ajánlanék három alternatív útvonalat, melyből az egyik kötelező! 🙂

Az első Tardona látnivalóit öleli fel, a második az Akácos utcai pincesorhoz vezet minket, a harmadik pedig a kisvasút nyomvonala miatt fontos a számunkra.

15rterkep4

Tardona és környéke (Térképalap: turistautak.hu)

Először is induljunk el a buszmegállóból jobbra. Ahol a főút jobbra kanyarodik – a postánál –, mi menjünk balra! Átkelünk a még kicsi Tardona-patakon. Itt balra fordulva induljunk el az Arany János utcán. Régi házak szegélyezik az utunkat, amíg egy szép, gondozott térre nem érünk. Itt két utca – párhuzamosan – fut bele az utunkba. A másodiknál – Rákóczi Ferenc utca ‒ egy nagyon szépen felújított parasztházat csodálhatunk meg. Ha az elsőn indulunk el jobbra, akkor kezdetét veszi az első alternatív útvonalunk…

15r18

A Tardona-patak és a hídja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r19

Szemben a főút és a Tardona-patak hídja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r20

A Rákóczi utcai gyönyörűen felújított parasztház (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Felkapaszkodva a dombra egy kis térre érkezünk, ahol jobbra megcsodálhatjuk Tardona református templomát – a faluban katolikus templom nincs! –, balra pedig a Jókai Emlékszoba és Tájház épületét. Továbbhaladva a Jókai utcán ‒ a domb oldalában ‒, a főúttal párhuzamosan fut az út. Sajnos sok elhagyott, düledező parasztházat fogunk itt megpillantani. Hirtelen egy meredek út fut jobbról bele az utcánkba, mely egyenesen a dombtetőre vezet minket. Tehát forduljunk balra, és elérjük Tardona temetőjét, ahol sok emléket megtekinthetünk. (Lásd fentebb!) Visszatérve most a meredek utcán haladjunk lefelé, és a főút és a Tardona-patak hídja előtt jobbra megpillanthatjuk a polgármesteri hivatalt és egy szépen kidolgozott kopjafát. Átkelve a patakon a főútnál forduljunk jobbra, haladjunk teljesen addig az elágazásig, ahol az Arany János utcába bementünk. Utunk során, a patak túloldalán megpillanthatjuk a művelődési házat és könyvtárat is.

Forduljunk megint jobbra, és menjünk vissza arra a helyre, ahonnan a kis körtúránkat elkezdtük… (A kerülő hossza körülbelül 1,5 km.)

15r14

A polgármesteri hivatal mellett lévő kopjafa. Szemben a főút (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r15

A faluközpont (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r16

A Jókai Mór Művelődési Központ és Könyvtár a főutcán (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r17

Szemben a posta, előtte jobbra fordulunk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Most haladjunk egyenesen tovább az Arany János utcán mindaddig, amíg el nem érjük – balra lesz – a Petőfi Sándor utcát. Itt megint kerülőre van lehetőségünk.

Ha továbbhaladunk az Arany János utcán, és az utolsó utcánál jobbra fordulunk, akkor Tardona egyik leghangulatosabb utcájába jutunk, az Akácos utcába. Menjünk végig rajta, s miután a behajtani tilos táblát elhagyjuk – földút lesz a műútból –, megpillanthatjuk az Akácos utcai pincesort. Ha kinézegettük magunkat, térjünk vissza a Petőfi utcához! (A kerülő hossza körülbelül 1,3 km.)

Most már haladjunk végig a Petőfi Sándor utcán. A végénél átkelünk egy kis patakon, és jobbra fordulva megpillanthatjuk a tardonai kisvasút régi vasútállomási épületét. Menjünk közelebb hozzá!

Az épület még áll, a kisvasúti korszak után egy ideig orvosi rendelőként funkcionált**, most úgy néz ki, hogy kihasználatlan. Itt volt a kisvasút végállomása. A vasútállomás kétvágányos volt, egy csonkával az Arany János utca felé. Volt egy harmadik csonka vágány is, ahol a vagonokat tárolták. Ha megfordulunk, és elindulunk a kisvasút nyomvonalán, a volt váltókörzeteket elhagyva a földút lassan, a domb alatt jobbra fordul, és párhuzamosan követi a régi kazincbarcikai földutat – most műutat. Ezen a szakaszon még 2015-ben láthatóak voltak a talpfák nyomai a földben.

Átkelünk egy kis éren, ami a Tardona-patakba siet. Itt pillanthatjuk meg a kisvasút volt beton átereszét, melynek közepén egy vasdarab áll ki. Vajon milyen szerepet tölthetett be ez a vas? Továbbhaladva megláthatjuk a Tardona-patak árterében lévő erdőt. Itt ért az első meglepetés: egy „morcos gazda” a kisvasúti töltést körülbelül 50 méteren lezárta, továbbhaladni ugyan lehet, de nem ajánlatos. (Azért nevezem „morcos gazdának”, mert kamerával és azonnali feljelentéssel fenyeget, ha a területre valaki bemerészkedik.) Így hát forduljunk meg, és menjünk a kiindulópontig vissza.

15r21

A Petőfi Sándor utca (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r22

A kisvasút volt végállomásának az épülete a Petőfi utcából fotózva (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r23

Itt volt a kisvasút végállomása (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r24

A volt végállomás épülete (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r25

Itt volt a kisvasút váltókörzete (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r26

A váltókörzet utáni kanyar (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r27

Egy-két helyen még látszódnak a talpfák nyomai (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r28

A domb alatti szakasz (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r29

Pár helyen még látható a kisvasút felszórt alapja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r30

A kisvasúti vízáteresz kis hídja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r31

Itt van a kiálló „vas” (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r32

A Tardona-völgye a kisvasúti töltésről (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r33

A „morcos gazda” által lezárt rész (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Ez a kerülő – a kiindulópontunktól számítva – oda és vissza körülbelül 2,4 km.

A Tardona–Özvény-völgy közötti szakasz

15rterkep5

A túra második szakasza (Térképalap: turistautak.hu)

Most a buszmegállót elhagyva haladjunk tovább a kazincbarcikai P jelzésen. A műút a falu végénél jobbra kanyarodik, haladjunk ezen tovább teljesen addig, amíg meg nem pillantjuk a tardonai horgásztóhoz levezető makadámutat. Forduljunk jobbra, és a domb felé tartó úton haladjunk teljesen addig, amíg az ketté nem válik. Itt van a második kötelező alternatív útvonalunk. Forduljunk megint jobbra, és menjünk el rajta teljesen addig, amíg meg nem találjuk a tardonai kisvasút volt Tardona-pataki hídját. Szerencsére nagyon jó állapotban van, hiszen az autósok használják ahhoz, hogy a tóhoz jussanak.

15r38

Ez már a tóhoz vezető makadámút a kisvasút volt töltésén. Arra megyünk tovább… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r39

…és onnan érkeztünk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r40

A Tardona-patak (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r41

A volt kisvasút Tardona-patak hídja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r42

A volt kisvasút Tardona-patak hídja. Egyenesen haladt tovább a kisvasút, balra a tóhoz jutunk ki (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r43

A Tardona-patak a hídról fotózva (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r44

A volt kisvasút Tardona-patak hídja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Ettől a ponttól két ténylegesen alternatív útvonalat tudok ajánlani.

Az első a „morcos gazda” telephelyéig tart. Ebben az esetben egyenesen haladjunk tovább a földúton. Ez volt a kisvasút nyomvonala. Ugyan emléket már nem fogunk találni, de érdekes dolog végigsétálni a volt kisvasúti töltésen. Lesz még egy elágazás az utunk során, itt jobbra tarts! (A kitérő kb. 0,8 km.)

A második esetben forduljunk balra, és a makadámúton menjünk el a tardonai horgásztóig. Itt felfrissülésre van lehetőségünk a házban található büfében. (A kitérő kb. 0,4 km.)

15r45

A kisvasút töltésén (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r46

Itt jobbra tarts! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r47

A kisvasút töltésén (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r48

A kisvasút töltésén. Háttérben már látszódik a „morcos gazda” telephelye (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r49

Idáig jöhetünk el… A távolban már látszódik a túloldali sorompó (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r50

A tóhoz vezető makadámút (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r51

A tardonai horgásztó (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r52

A tardonai horgásztó (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r53

A horgásztónál lévő központi épület (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r54

A tardonai horgásztó (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Most térjünk vissza a makadámút azon pontjáig, ahol hirtelen balra fordulva a műút felé veszi az irányt. Itt egyenesen kell továbbhaladnunk. Három út is lesz előttünk: a jobb oldali – a gazosabb – volt a kisvasút, a középső egy jó minőségű földút, míg a bal oldali egy gyalogos ösvény. Bármelyiken továbbmehetünk, hiszen egybe fognak futni. Én a kisvasút nyomvonalát választottam. Egyre közeledve a Tardona-völgy beszűküléséhez, a nyomvonal 45 fokos szögben balra elfordul, és keresztezi a jó minőségű földutat. (Ekkorra már a gyalogos ösvény a földútba csatlakozott.) Továbbhaladva a gazos földúton elérjük a Rózsa-tanya környékét és a műutat. (A jó minőségű földúton is mehetünk, ekkor egy 90 fokos balkanyarral érjük el a műutat.) Itt a kisvasút a régi földút mellé kanyarodott. A jelenlegi műút mindkettőt „kitakarja”, így átlépve Kazincbarcika határát teljesen az Özvény-völgy bejáratáig – Gergely-kúti buszmegállóig – gyalogoljunk tovább a műúton. Ezen a szakaszon a földút és a kisvasút valamikor egymás mellett futott…

15r55

A földutak az elágazástól nézve (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r56

A jó minőségű földút – visszafordulva –, és jobb oldalon a gyalogos ösvény (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r57

A Rózsa-tanya felé veszi az irányt a kisvasút… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r58

A Rózsa-tanya környéke (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r59

Erre megyünk tovább. Ez már Kazincbarcika (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r60

A Gergely-kúti buszmegálló (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r61

Onnan jöttünk! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Az Özvény-völgyétől az Ibolyásig (Billatáró és környéke)

15rterkep6

Billatáró és környéke (Térképalap: turistautak.hu)

Itt menjünk tovább a műúton. Igaz, hogy itt a kisvasút egy kicsit jobbra fordult, és a mostani kertek előtt haladt el, de – sajnos – itt nem tudunk oda lemenni. Körülbelül 200 méter után egy makadámút indul el jobbra. Forduljunk rá! Pár lépés után jobbra betekintve láthatjuk azt a földutat, ahol a kisvasút haladt. Menjünk egyenesen tovább. A földúttá váló makadámút töltése egyre magasabbá válik a környezetéhez képest, amikor is áthaladunk a volt kisvasút Tardona-patak feletti hídján. A földút szép ívben lassan balra fordul, a töltése pedig lassan belesimul a tájba. A hegy alatt kisebb kanyarokkal haladunk a régi Billa-tárókat rejtő hegy felé. A földút egyre gazosabbá válik, amíg ki nem érünk egy teljesen elgazosodott rétre – ami jobbra lesz –, balra pedig megpillanthatjuk a volt billatárói üdülő maradványait.

Sajnos az állapota igen lesújtó… Finoman fogalmazok, ha azt írom, hogy egyes középkori várak jobb állapotban vannak, mint a volt üdülő területe. 😥 Egykoron itt volt a Billa-táró kisvasúti megállóhely az 1960-as évek után.

15r62

Itt fordulunk jobbra (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r63

Onnan jött valamikor a kisvasút… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r64

Újra a kisvasút töltésén (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r65

A volt kisvasút Tardona-patak hídja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r66

Fotó a töltésről a Billa-tárókat rejtő hegy felé (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r67

A volt kisvasút Tardona-patak hídja (Fotó: Kismarton Zsolt)

15r68

A hegy alá kanyarodunk… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r69

A kisvasút nyomvonalán (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r70

A kisvasút nyomvonalán (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r71

Itt egy kicsit begazosodik az utunk… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r72

A gazos rét – visszafordulva. Itt volt a Billa-táró kisvasúti megállóhely (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r73

A volt billatárói üdülő 🙁 (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Menjünk tovább a földúton, ahol jobbra megpillantjuk Billa-táró volt kisvasúti rakodójának a maradványát, a földút pedig balra fordul. Haladjunk mindaddig az úton, amíg makadámúttá nem kezd el válni. Itt éles szögben – jobbra – egy földút indul el. Térjünk át erre! Kertek mellett haladunk el. Ezen a szakaszon a volt kisvasutat már nem lehet követni teljesen a Terv-táró II. bejárati útig, a felhagyott területeket a természet már visszafoglalta magának. Ezen a környéken a kisvasút átkelt a Tardona-patakon, és a bejárati útnál bukkant ki. Megpróbáltuk felkeresni a volt kisvasút Tardona-patak hídját – ha még megvan –, de – sajnos – a hatalmas gaz miatt nem tudtunk a patakhoz férkőzni.

Továbbhaladva a földúton, az utolsó kert után kisebb kanyargásba kezd a földút, és egyre gazosabbá válik. Utunk során átkelünk egy buckán – ez volt a kisvasút töltése –, majd amikor már feladnánk, mert a gaztól továbbhaladni nem lehet, hirtelen egy rétre érünk ki, és a földút kitisztul. Ez volt Terv-táró II. Jobbra tőlünk megpillanthatjuk a meddőhányóját, más nem maradt meg a telepből…

15r74

Továbbhaladunk a földúton… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r75

Billa-táró volt kisvasúti rakodója (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r76

A kisvasút erre ment tovább… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r77

A már a kertek előtt futó földút… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r78

…később egyre gazosabbá válik… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r79

…majd átkelünk a volt kisvasúti töltésen… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r80

…és mielőtt feladnánk a reményt, egy rétre érünk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r81

Terv-táró II. meddőhányója (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Továbbhaladva a földúton, egy idő után balra kanyarodunk, és egy kibetonozott területre érünk. Annak idején itt állt Terv-táró II. gépkocsirakodója. Áthaladva rajta, menjünk a műúton a főút felé. Kerüljük meg a sorompót! A főút mellett pillanthatjuk meg a bitumenben azt a helyet, ahol a kisvasút Terv-táró II.-től áthaladt a kertek felé. Mi forduljunk jobbra, és kövessük a műutat…

15r82

Terv-táró II. földútja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r83

Előttünk a volt Terv-táró II. rakodójának a helye (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r84

A volt rakodó, most elzárt parkoló (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r85

Terv-táró II. bejárati útja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r86

A kisvasút itt jött ki az erdőből… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r87

…és erre ment tovább (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r88

Mi pedig a műúton megyünk tovább! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Majdnem teljesen Terv-táróig a műúton fogunk gyalogolni, hiszen a kisvasút a kertek bejárata előtt, párhuzamosan a műúttal futott. Egy-két helyen még jól látszik a kisvasút volt helye, de már sok helyen kocsibeálló létesült, ami ráépült a nyomvonalra. Először érinteni fogjuk az ibolyási buszmegállót ‒ itt helyezkedett el az azonos nevű kisvasúti megállóhely is ‒, majd később, a „Tardonavölgy kiskertek” buszmegálló előtt jobbra, lefelé egy makadámút indul el. Jegyezzük meg ezt a helyet magunknak!

Az Ibolyástól a Gábor Áron útig (Herbolya és környéke)

15rterkep7

Herbolya és környéke (Térképalap: turistautak.hu)

Ettől a ponttól gondban leszünk… A kisvasút továbbhaladt Herbolya felé, majd enyhe ívvel jobbra kanyarodott be Terv-táróra. Itt váltókörzete volt – innen indult az elkerülő vágány –, majd elhagyva Terv-tárót Herbolya-bányatelepre futott be. Maga Terv-táró már nem bejárható, vállalkozások telephelyei találhatóak itt. Így kerülőre van szükségünk ahhoz, nehogy az elzárt területekre tévedjünk. Két szempontot vettem figyelembe a kerülőút megtervezésénél: az egyik az volt, hogy utálok műúton gyalogolni. A másik pedig az, hogy minél hamarabb a volt kisvasút nyomvonalán találjuk magunkat.

A fent említett buszmegállótól először is egy kötelező alternatív útvonalra van lehetőségünk. 😆 Gyalogoljunk tovább a műúton, és ahonnan már jól látszik Terv-táró volt transzformátorháza, egy kis földút vezet lefelé. Menjünk le ezen, s rögtön jobbra pillantva láthatjuk, ahol a kisvasút nyomvonala volt. Balra a földút enyhén a hegy felé fordul. Erre haladt tovább – a kertek között – a kisvasút. Most mindkét oldalon kiskertek vannak, de annak idején balra még nem voltak. Ahogy elérjük a pálinkafőzde hátsó sarkát, az út makadámúttá válik és balra kanyarodik. Mi most csak eddig jöttünk el. Itt a kisvasút egyenesen továbbhaladva futott be Terv-táróra…

Innen menjünk vissza a buszmegállóhoz… (A kerülő kb. 1 km.)

15r89

Ezt a helyet jegyezzük meg magunknak! (Majd jobbra fogunk menni…) Egyelőre egyenesen megyünk tovább (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r90

Erről jöttünk… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r91

Ezen a helyen nagyon jól látszik a volt kisvasút nyomvonala a kiskertek előtt (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r92

Itt megyünk le (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r93

Innen jött a kisvasút… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r94

…és erre ment tovább, mint mi is (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r95

A pálinkafőzde sarka. Itt a kisvasút valamikor egyenesen haladt tovább (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Menjünk le a makadámúton, ami elég hamar földúttá és egyre kanyargósabbá válik. Szép kertek között haladunk el, amíg egy hirtelen jobb-, majd balkanyar után – a Tardona-patakon egy hídon átkelve – a hegy alá érünk. Itt az út kettéválik. Forduljunk balra a nagyon jó minőségű földúton. Az út kanyarogva egyre magasabbra visz minket. Amikor a földút jobbra fordulva meredeken a bérc felé veszi az irányt, balra megpillanthatunk egy vadászlest, valamint egy rosszabb minőségű földutat. Induljunk el rajta! Ez az út egyértelmű, eltévedni nem lehet. Folyamatosan lejteni fog. A fák között egy idő után megpillanthatjuk – balra ‒ Terv-táró központi épületét, valamint a Tardona-patakot is. Az út vége felé áthaladunk egy gazos kis réten is, majd az út végénél megláthatunk egy kis fát, szépen kővel körberakva. Ez már a Balázs-völgyi kolónia széle. Itt forduljunk balra, és keljünk át a Kakucsa-völgyi kisvasút volt hídján. Nem sokkal ezután az út jobbra fordul ‒ és makadámúttá válik ‒, és befordul Terv-táró meddőhányója alá. Ez már a tardonai kisvasút nyomvonala. Balra volt egy földút – már nincs meg –, ott érkezett a kisvasút erre a pontra Terv-tárótól. Sétáljunk tovább a meddőhányó mellett!

Két dolgot megjegyeznék: az egyik, hogy Herbolya kisvasúti emlékeit már leírtam a „Gonosz túra” cikkemben, valamint a herbolyai kisvasutak megmaradt emlékeivel részletesebben fogok foglalkozni a következő – „Herbolya” – című cikkemben, így Herbolya kisvasúti látványosságait most nem írnám le, ezekben a cikkekben megtalálhatóak.

A másik dolog: október közepén jártunk erre utoljára, s mivel az út ritkán járt, az ERDEI SIKLÓK előszeretettel jönnek ki az útra napozni. NE BÁNTSUK ŐKET! A Bükkben NINCS mérges kígyó! Ha nem akarnának megmozdulni – és elmenekülni ‒, érdemes egy erőset dobbantani pár méterre tőlük a földön, azonnal visszamenekülnek a Tardona-patak környékén lévő búvóhelyükre. (Egy erdei sikló eszmei értéke 50 000 Ft!)

A makadámút elhalad a meddőhányó alatt, majd földúttá válik. A jobb minőségű földút elkanyarodik balra – az Új-telep felé ‒, ellenben egyenesen egy gazosabb földút is van. Ezen megyünk tovább.

15r96

Induljunk el ezen az úton lefelé (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r97

Út a szép kertek között (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r98

Az út vége. Átkelünk a hegy alá a Tardona-patakon (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r99

A jó minőségű földút (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r100

Erre a földútra kanyarodunk rá. (Bal szélen látható a vadászles) (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r101

Erdei fényjáték (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r102

Szép erdei út Terv-táró felett (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r103

A távolban a Terv-táró központi épülete (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r104

A kis gazos rét (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r105

Szemben a kővel körberakott fa (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r106

Pöfékelő angyal a hegy felett. (A pár hete elhunyt apósom – Molnár Csaba – emlékére) (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r107

Balról érkezett a kisvasút Terv-táróról (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r108

A meddőhányó alatti út októberben (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r109

Menekülő erdei sikló. NE BÁNTSD! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r110

Balra az út Új-telep felé vezet, mi egyenesen megyünk tovább. (A kép alapján jobbra) (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r111

Vízáteresz a nyomvonalon (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A földút egy idő után belefut egy makadámútba. A kisvasút itt egy enyhe kanyarral jobbra fordult. Ez az út már nincs meg. Mi a makadámúton forduljunk jobbra, majd pár tíz méter után balra. Elhaladunk a „Barakkok” épületei előtt. (A kisvasút is már itt ment.) A „Barakkok” után elhaladunk a Géza- és Sándor-táró meddőhányója mellett. A kisvasút híven követte a meddőhányó vonalát, majd egyenesbe fordulva futott be a Herbolya-bányatelep vasútállomásra. Mi már ebben a formában nem tudjuk megközelíteni Herbolya központját, hiszen egy kerítésekkel elzárt telephely állja el az utunkat. Így maradjunk a már műúton, és egy balra forduló ívvel – ami megkerüli a telephelyet – fogunk bejutni a volt állomás helyére, azaz Herbolya Régi-telepre.

Herbolya Terv-táró volt a kisvasút legtöbb vágányával ellátott állomása, míg Herbolya-bányatelep a vontatási központja. Itt egy négyvágányos állomás volt, rengeteg mellékvágánnyal – ahol a vagonokat tárolták –, valamint itt volt a mozdonyok tárolóhelye is. Sajnos ezekből már semmit sem lehet megtalálni.

Elhaladva a volt Élelemtár – most élelmiszerbolt – és a volt Bányász Kultúrház előtt, most haladjunk tovább egyenesen a kaviccsal felszórt földúton! (A kisvasút is ez tette.) Ez már tulajdonképpen a Herbolyai út folytatása. A Gábor Áron útnál térünk rá a mostani Herbolyai út műútjára.

15r112

A „Barakkok” és a meddőhányó (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r113

A „Barakkok” (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r114

Erre kanyarodik a makadámút (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r115

Itt fordul vissza a már műút (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r116

Herbolya, Régi-telep. Ezen a környéken volt a vasútállomás (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r117

A műút felszórt kavicsos úttá válik a volt kultúrház után (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r118

Jobbra látható a herbolyai I.-es tó (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r119

Ez vajon mi volt? (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r120

A kisvasút nyomvonalán a Herbolyai út meghosszabbításában (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r121

A felszórt kavicsos út műút lesz a Gábor Áron utcától… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A Gábor Áron utcától a Jószerencsét útig (Kazincbarcika)

15rterkep8

A Kertváros és a Belváros és környéke (Térképalap: turistautak.hu)

A Herbolyai út teljes egészében a kisvasút volt nyomvonalán épült meg. Tehát gyalogoljunk majdnem teljesen végig rajta! Az 1964 előtti időkben a kisvasút úgy haladt, ahogy a mai Herbolyai út teljes egészében van, keresztezte a leendő Szabó Lajos utat, és ahol a járda az Árpád fejedelem tér felé továbbhalad, ott folytatta az útját. A mostani bejárásunk már az 1964 utáni szakaszt tartalmazza, ezen a részen még fellelhetőek emlékek.

Tehát a fent említett időpont után a kisvasút jobbra fordult, és a volt Jókai Mór Szakközépiskola és a Füzike tagóvoda „alatt” kanyarodott a Tardona patak partjára, és egy jó ideig nem is hagyta el azt.

Mi a volt Jókai iskola után forduljunk jobbra, és haladjunk el az iskola bejárata előtt, keljünk át a hídon, és szinte azonnal – balra ‒ a Jubileumi park legszélső kavicsútját vegyük célba. Haladjunk ezen a fahídig, és menjünk át rajta. Alighogy átérünk, azonnal forduljunk jobbra, és kövessük a Tardona-patakot, végig a garázssor mögött! (Erre ment a kisvasút is.) A garázssorok után nem sokkal olyan gazba botlunk, hogy kénytelenek leszünk átvágni a Lidl parkolóján, a bolt mögött. Ahol a Lidl véget ér, jobbra felkapaszkodhatunk – a már – töltésre, és balra fordulva egy kis ösvényen tovább tudunk haladni. Ahol a volt strand mögött van a híd, ott mi menjünk egyenesen tovább, és az ösvényünk már majdnem földúttá válik. Érdekes perspektívából figyelhetjük meg a várost a töltésről!

15r122

A Herbolyai út (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r123

A Herbolyai út (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r124

Itt kanyarodunk jobbra, a volt Jókai Szakközépiskola bejárata elé (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r125

A volt Jókai Szakközépiskola előtt (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r126

Itt már a tízemeletesek mögött vagyunk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r127

A Tardona-patak hídja után – szinte azonnal – balra kanyarodva, ezen a volt Tardona-patak mellékági hídon tudjuk leghamarabb elérni a Jubileumi park legszélső útját (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r128

A fahídon alighogy átkelünk – balra ‒, a Füzike tagóvoda felé láthatjuk, ahol a kisvasút érkezett… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r129

…és mi – közvetlenül ‒ jobbra megyünk tovább (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r130

A Mátyás király úti garázssor mögött haladunk… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r131

…később ezen az ösvényen, a töltésen (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r132

A Lidl mögött (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r133

Újra a töltésen (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r134

Nagyon szépen látszik a töltés (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r135

Itt keresztezzük a hídhoz vezető földutat, mi egyenesen megyünk tovább (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r136

A már jobb minőségű ösvény a strand mögött (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r137

Itt érjük el a Fő tér mögötti garázssort (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A földút a vége felé balra kanyarodik ‒ eltávolodva a pataktól ‒, majd a főtéri garázssorok között találjuk magunkat. Haladjunk el a garázssorok között – a kisvasút is ezt tette –, amíg el nem érjük a Mátyás király utat. A Fő téren – az út túloldalán – nagyon jól látszik az utunk egyenes folytatása, ami átvág a Fő téren. Ez is a kisvasút nyomvonala volt! Elérve a Fő tér jobb szélén a volt sörözőt, egy kis jobbra kanyarral a Napsugár tagóvoda előtt elhaladó egyenes útra jutunk. Megjegyezném, hogy az 1964 előtti nyomvonal a volt sörözőnél csatlakozott bele a további utunkba.

Alighogy elhaladunk a panelházak között, jobbra máris feltűnik a volt bányászkonyha, majd a bányászok szállásai. Itt is volt egy megállója a kisvasútnak.

Innentől kezdve nagyon egyszerű dolgunk van: a Fő tértől a Mikszáth Kálmán és az Alkotmány utcán át nyílegyenesen vezetett a kisvasút a vasútállomásra. A túránk alapvetően csak a Jószerencsét útig tart, de egy kötelezően alternatív útvonalként célszerű a teljes távot megtenni! 😆

15r138

Itt a bal oldali utat követjük (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r139

Átkelve a Mátyás király úton, itt a jobb oldali járdán megyünk tovább… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r140

…teljesen idáig. Itt jobbra fordulunk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r141

Ez már a volt kisvasút nyílegyenes szakasza (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r142

Jobbra láthatjuk a volt bányászkonyhát és a volt bányászszállásokat. Itt a kisvasútnak megállóhelye volt (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r143

A volt Központi Iskola, utunk végpontja (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Elmegyünk a volt Központi Általános Iskola mellett, majd átkelünk a 26-os főúton, és az Alkotmány utca végénél egy elzárt nagy telephelyhez érünk. Ez az egész telephely volt a kisvasút végállomása. A szénrakodó jobbra helyezkedett el, míg balra a fatelep és a személyforgalmi végállomás volt. Tulajdonképpen itt sem maradt már meg semmi, csak a kisvasút felújított mérlegháza, amit azóta is – igaz, már teherkocsik – mérlegelésre használnak-használtak.

15r144

A volt Központi Általános Iskola mellett (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r145

A Mikszáth Kálmán úton (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r146

A Babits Mihály utca a Mikszáth útról nézve (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

15r147

Itt keresztezzük a 26-os főutat (Fotó: Kismarton Zsolt)

15r148

Az Alkotmány utca (Fotó: Kismarton Zsolt)

15r149

Az Alkotmány utca vége, a volt kisvasúti végállomása, most telephely (Fotó: Kismarton Zsolt)

15r150

A volt kisvasút mérlegháza. Felújítása után is mérlegel, igaz, már teherkocsikat… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A kerülő hossza kb. 2 kilométer.

Mint látható, sok emlék nem maradt meg a kisvasutunkból, már a nyomvonal bejárása is akadályokba ütközik. 🙁 Remélem, hogy eléggé felkeltettem a Kedves Érdeklődők figyelmét ahhoz, hogy a kisvasút történelmével foglalkozó cikkemet is elolvassák a „Kazincbarcika története röviden – egy kicsit másképp” cikksorozatomból…

Végezetül megjegyezném, hogy a teljes túra hossza tartalmazza az alternatív, de kötelező nyomvonalbejárás hosszát is!

*: Információforrás – http://www.tardona.hu
**: Köszönet az információért Gór Mihálynak.

2 hozzászólás

  • Bombicz István

    Kedves Zsolt!

    AZ ” Ez vajon mi volt ?” c. kép megfejtése:

    A külfejtésből / jelenleg tó/ a szén gumihevederes szállító szalagon jött fel, a kisvasút mellé felépített- fa szerkezetű-
    tároló bunkerbe.Ebből csapolták a szenet ,a kitérő vágányon álló csillékbe.A képen látható vasbeton alapok a bunker
    alapjai voltak.
    Ha a vasbeton alapon állva, a tó felé nézünk,akkor a szalaghíd függőleges tartó oszlopának,a vasbeton alapját is
    láthatjuk!

    Üdvözlettel:Bombicz István

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .