A 26-os főút fejlesztése – 2021. június 20.
Úgy néz ki, hogy valami megmozdult… Csak tartson ki a lendület! Már 2021-et írunk és elkezdődött a 26-os számú főút Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő szakaszának az építése, azaz a 260-as úté. Ezzel összefüggésben a Miskolc–Kazincbarcika szakaszon több körforgalom építése is megvalósul. A történelmi előzményekkel most már nem foglalkoznék, hiszen erről már egy cikket közreadtam. Most az elkezdődött – vagy tervbe vett – fejlesztésekkel foglalkoznék, már csak azért is, mert sok helyen pontatlan információk és félreértések jelentek meg. A címben lévő dátum arra utal, hogy ezeket a fejlesztéseket szeretném nyomon követni és újabb tájékoztatást adni a jövőben is a változásokról.
Először is vizsgáljuk meg a tulajdoni jogokat. A 26-os főút – és a leendő 260-as is – a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében van – lesz – és NEM a településekében! Ez azért nagyon fontos, mert egyik település sem „nyúlhat” hozzá ezekhez, csak az MKN Zrt. (felújítások, újraburkolás stb.) Tehát ha ezen az úton valamilyen probléma történik, a településeknek NINCS joguk az úthoz nyúlni. (Egyszerű példa: Sajószentpéteren iszonyú kátyús az út, de hiába fordulunk a sajószentpéteri önkormányzathoz, semmit sem tehetnek.) Természetesen előremozdítható a felújítások mihamarabbi végrehajtása, ha az önkormányzat vagy valamelyik cég anyagilag is támogatja azt. (Ilyen Kazincbarcikán az Attila út és a 26-os főút körforgalmának a kialakítása, valamint – valószínűleg – maga a 260-as út is.)
Az elkerülő teljes hossza kb. 14 km, ebből most 10,6 km épül meg – az elkerülő első két üteme. Eredetileg 2×2 sávosnak tervezték, de csak 2×1 sávos lesz. Az eredeti tervek valósulnak meg, itt a terveken kívül a hatástanulmány és a régészeti feltárás is elkészült. Az út nagyrészt új töltésen fog futni, mivel a Sajó árterében fog vezetni. A tervezett költség 35 milliárd Ft.
Most nézzük meg, hogy mi valósul meg az eredeti tervekből és mi nem.
Tehát a 260-as út Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő szakaszából most a Sajószentpéter–Berente–BorsodChem elkerülő szakasza fog megépülni. (Azaz a háromból az első két ütem.) A Sajószentpéter végénél lévő 260–26. főút összekötője most NEM épül meg! (A térképen tervezett berentei bekötőút néven szerepel.) Erre azért lett volna szükség, mert
– Berentét meg lehetett volna közelíteni Sajószentpéter elkerülésével;
– Ha Sajószentpéter gépjármű-súlykorlátozást vezetne be, akkor Kazincbarcika érintése nélkül is eljuthattak volna a kamionok a BC 4-es kapujához.
Ez a bekötőút a 260-as főúttól indult volna és a Bányagépjavítónál csatlakozott volna bele a 26. főútba.
X-ekkel áthúzva: az eredeti tervezet.
Szaggatott vonal: Sajószentpéter által javasolt nyomvonal.
Mivel ez a bekötőút most nem épül meg és ha Sajószentpéter tényleg bevezeti a súlykorlátozást, akkor valószínűleg Kazincbarcikára fog zúdulni a teljes BC-be tartó kamionforgalom. (4-es kapuhoz tartó forgalom.) Hacsak a BC nem a 47-es kapunál fogja fogadni a kamionokat…
A III. ütem sem fog most megépülni. Már csak azért sem, mert pontos tervek sincsenek rá – csak elméleti –, hiányzik a hatástanulmány és a régészeti feltárás is, az engedélyeztetésről pedig már ne is beszéljünk…
Most pedig részletesen nézzük meg a terveket:
A megvalósításra kerülő terv (Térkép: www.nif.hu)
Tehát úgy néz ki, hogy az elkerülő az eredeti terveknek megfelelően fog részben megépülni, kivéve a berentei bekötőutat. A fenti két utolsó térkép is a 2015-ös állapotot tükrözi, de ezek nagy része teljesen áttervezésre került – azaz módosították a 260. főút és 2606. út körforgalmától kezdődően a kazincbarcikai körforgalomig az utat (az alábbi térképeken látható). Erre több ok is volt, de a legfontosabb, hogy a BorsodChem átvette a volt Szénosztályozó területét és hatalmas fejlesztésbe kezdett. Ezeket is megmutatom:
Piros vonalak: műutak
Sárga vonalak: vasutak
Piros X-ek: megszűnt vasútvonalak
Kék X: feltételezhetően megszűnő utak
Két kék vonal: feltételezhetően megszűnő vasúti átjáró
1: A 260. főút és a 2606. út körforgalma
2: ártéri hidak
3: A Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő út tervezett III. üteme
4: A 2606. út, Ipari út és az új út körforgalma
5: A 26. főút, Múcsonyi út és Jószerencsét út körforgalma
6: Új építésű út
7: Új építésű út a körforgalomig, a volt BVK-s vágány töltésén.
Az új tervben szereplő módosítások arra utalnak, hogy egy új körforgalmon és egy új vasúti felüljárón keresztül fogja elérni Kazincbarcikát az út. Természetesen a 260. főút és 2606. út körforgalma az eredeti tervek szerint fog megépülni. Ezután ettől a körforgalomtól a 26. főút, Múcsonyi út és Jószerencsét út körforgalmáig teljesen felújítják a 2606. utat – a Sajó-híddal együtt (!) –, hogy elbírja a kamionokat. Ezután fog megépülni az új, nagy teherbírású út – részben a volt BVK-s vágány (Makadám vágány) töltésén – vasúti felüljáróval a kazincbarcikai körforgalomig. Gyanítom – nincs róla bizonyítékom! –, hogy így a szintbeli vasúti átjáró meg fog szűnni. (Kék vonalak.) Jelenleg szintén nincs rá bizonyítékom, hogy az Ipari út egyik ágát is le fogják zárni. (Kék X.) Ezek a következtetések csak a felújítás tervezetéből gyaníthatóak. Szintén ezt erősíti meg, hogy az Ipari út körforgalommal fog becsatlakozni a 2606. útba.
Ez az új beiktatott körforgalom miben fog segíteni? Szintén a találgatás mezején járunk, de feltételezhető, hogy a kazincbarcikai terület tehermentesítése végett ezentúl a 47. portán keresztül fogadja majd a kamionokat a BorsodChem. (Nincs rá bizonyítékom!)
A kazincbarcikai körforgalomnak is meg kell az új út miatt változnia. Igaz, hogy egy felületes térképet már láttunk róla, de a pontos nyomvonal jelenleg a számomra is ismeretlen. Csak feltételezem, hogy az utolsó térképen lévő körforgalom módosítását hajtják végre.
Természetesen, ha pontos információkhoz jutok, egy újabb cikkben én is pontosítani fogom az adatokat.
Mivel a teljes 26. főút Miskolc kijárat–Kazincbarcika kijárat közötti résszel is foglalkozni szeretnék, így nem hagyhatom ki az egyéb tervezett felújításokat sem. Íme ezekről is két térkép:
A fejlesztés – körforgalom –, valamint a felújítás – Sajószentpéter átkelési szakasza – a közeljövőben elkezdődik. Ha ez nem lenne elég a dugók kialakulásához, akkor még felrakom a kazincbarcikai útfejlesztéseket is térképen:
1: 26. főút – Attila út – Budai Nagy Antal út kereszteződésében épülő körforgalom
2: 26. főút – Bercsényi utca – Park Center (ALDI) kereszteződésében épülő körforgalom (tervezett)
3: 26. főút – Csók István utca kereszteződésébe telepítendő villanyrendőr (régen tervezett volt)
Az 1. pontban megjelölt körforgalom építésének a terve az idei évben röppent fel, de a jövő hónapban az építése már meg is kezdődik. A 2. pontban említett körforgalomról a tavalyi évben hallhattunk, de megépítésének a kezdete jelenleg ismeretlen. A 3. pontban jelölt villanyrendőr terve még 2008-ban került napvilágra, de azóta semmit sem hallani róla.
Ez az új 260. főút rengeteg kérdést vet fel, melyekről majd a legközelebbi cikkemben szeretnék írni – pár hónap múlva, ha már nyomait is látjuk a fejlesztéseknek. 🙂
Mint látható, a 26. főút nagy arányú fejlesztésen fog átesni és ez előrevetíti a nagy dugók kialakulását, de reménykedhetünk benne, hogy ha minden elkészül, gyorsabban és kényelmesebben közlekedhetünk a főúton.