Mi van a platón? – Elakadt a speciális szállítmány Mezőkövesdnél
Mint már korábban megírtuk, egy nagy kiterjedésű, speciális szállítmány áthaladása volt várható mára virradóra Miskolcon. Emiatt ideiglenesen leszerelték az út felett elhelyezett jelzőlámpákat, táblákat a harsányi felüljáró, a Bogáncs utca, Szirma, vízmű-magánút, a Fonoda utca, a József Attila utca, a Búza tér és a Szentpéteri kapu vonalán. Ma reggel tudtuk meg, hogy a speciális rakomány Mezőkövesdnél elakadt, a Rába-tréler kuplunghibája miatt. Várják a szerelőket Budapestről, így várható, hogy csak az esti órákban indulnak tovább, s holnap reggelre hagyják el városunkat.
Bizonyára sokakat érdekel, hogy mi lehet az a nagy kiterjedésű, speciális szállítmány. Stoll Gábor, a Miskolci Közúti Igazgatóság műszaki igazgatóhelyettese:
— A Borsodi Vegyi Kombinát egyik beruházásához készült, buzogány alakú reaktortornyot szállítják Budapestről Kazincbarcikára. A méretei talán érzékeltetik, hogy nem mindennapos fuvarról van szó: a berendezés átmérője hat méter, a magassága viszont meg is haladja a hat métert, súlya 114 tonna, és a rakomány legalább 52 m éter hosszú. A Hungarocamion speciális trélerével gördítik keresztül a fél országon. Ennek jellemzője, hogy a hátsó kerekek is kormányozottak, s az ottani volánt egy külön pilóta forgatja, szinkronban az elöl ülő sofőrrel. Közben az egész rakományt még egy vontató tolja is. Ennek volt köszönhető, hogy a 3. sz. főúton elakadt járművet, ha nehezen is, de be tudták tolni a mezőkövesdi parkolóba. S ami lényeges: elöl, hátul sárgavillogós személygépkocsi halad majd, figyelmeztetve az arra közlekedőket. Egyébként a szállítmány sebessége minimális, ezért is körülményes meghatározni, hogy végül is mikor éri el városunkat.
A szakembereknek gondot okozott, hogy merre jelöljek ki a nagy kiterjedésű, súlyos szállítmány útvonalát. Eredetileg át akarták emelni a hejőcsabai vasúti aluljárón, ez megoldhatatlannak bizonyult, ezért kikerülik a varost, ám a Zsolcai kaputól csak végighalad a Búza téren. Emiatt már sok helyen leszerelték az útjelző táblákat, hogy átférjen a magas rakomány. Ezért az említett útvonalakon a szokottnál is óvatosabban közlekedjünk. A szerelést az LKM vagyonvédelmi társulása vállalta, a BVK költségére. Megígérték, hogy amint a szállítmány elhalad, azonnal mindent a helyére tesznek.
Déli Hírlap, 1987. november 18., szerda