Kazincbarcikai látványtúra

kismarton_zsolt

Kismarton Zsolt írása

Felkérést kaptam, hogy készítsek egy családosoknak is való, szép őszi túrát a Bükkbe. Elgondolkodtam, hogy mi lenne méltó igazán a Barcikai Históriáshoz, ezért úgy döntöttem, hogy először is Kazincbarcika leglátványosabb bükkháti túráját osztom meg Veletek. Ez azért is különlegesség – nevezzük úgy, hogy „ősbemutató” –, mivel ez a túra még a Bükk hegység honlapján sem jelent meg ebben a formában. (Még a 2015 előtti túrákig nem jutottam el a feldolgozásban.)

Azt hiszem, ezt az útvonalat nem sokan ismerik, sajnos egy kicsit feledésbe is merült az utóbbi időkben, pedig a távolság nem nagy – habár nem is könnyű túra –, ellenben a látnivalók kárpótolják a fáradozókat az elérhető természeti szépségek miatt.

Röviden az útvonal: Kazincbarcika, autóbusz-állomás – volt legelő – Ebecki-tető – Zsidó-hegy – Szurdék – Sinka-hegy nyerge – Opel Barcika – Temető, buszmegálló (vagy BorsodChem, autóbusz-állomás).

A kirándulásunk folyamán egy szakaszon követjük a P jelzést, egy részén pedig – az azóta sajnos megszűnt – P+ jelzést. A P jelzés – piros sáv turistajelzés – nagyon jó minőségű felfestés a fákon, ellenben a lekopóban lévő P+ – piros + jelzés – már csak fel-feltűnik majd utunk során.

Távolság: 6,5 km
Emelkedés: 247 méter
Süllyedés: 256 méter

Az útvonal – odafigyeléssel – nem vesz többet igénybe, mint 3-4 óra.

Megjegyzések a túrához:

• Minden évszakban bejárható, látványos kirándulás.
  • Gyermekek esetében azért javaslom a minimum 6-7 éves kort, nehogy problémát okozzanak a kaptatók.
  • Ősszel csak nappal javasolt az útvonal bejárása, mert szeptemberben vadászszezon van!
  • Az út folyamán egy-két helyen süllyedések lehetnek az útban, ezeket célszerű kikerülni, mert ezek beszakadozó pincék!
  • Nagyon felázott talaj esetén ne induljunk neki a túrának!

01Utunk térképe

02A szintkülönbség térképe (Ne ijesszen el senkit, magasságban torzított térkép!)

Jelmagyarázat ehhez a térképhez:

1. Autóbusz-állomás
  2. volt legelő
  3. Vármegi-dűlő, a hegy alja (a volt sípályához bevezető völgy eleje)
  4. Ebecki-tető
  5. Zsidó-hegy
  6. Szurdék
  7. Romház, a Sinka-hegy nyerge
  8. Nyárfa utca teteje
  9. Opel Barcika
  10. Temető, buszmegálló

Induljunk hát el!

Kazincbarcika autóbusz-állomásától a „patak” – egyébként csatorna – és a Derkovits tér közötti járdán menjünk, ez már a P jelzés. (A villanyoszlopokon meg is található.) Keresztezve a Herbolyai utat elsétálunk a volt Jókai Szakközép mellett, majd a Tardona patak hídján átkelve szinte azonnal forduljunk jobbra, egy makadámútra. Ez az út vezet át minket a volt legelőn. (Itt ideiglenesen elhagyjuk a P jelzést.) Gyalogoljunk ezen mindaddig, amíg ketté nem válik az út. Itt balra tartsunk. (Az egyenes út egy sorompóhoz vezet.) Valamikor itt állt a legelői gémeskút. A hegylábhoz közeledve az út egyre inkább földúttá válik.

03A legelő visszafelé nézve

Elérve a hegylábat, visszacsatlakozunk a jó minőségű P jelzésbe, ami már az Ebecki-tetőig felvezet minket. A volt sípálya völgyébe nem kell bemenni – ahol elérjük a bejáratát, jobbra egy meredek út indul neki a hegynek. Nagyon szép hegylábi bérci úton vezet fel minket a jelzés.

A hegylábi bérc

A kanyargós szép erdei út végén érjük el Cserbabost – vagy Cserbagost –, itt a piros jelzés elkanyarodik jobbra, és a réten átvágva Tardona felé veszi az irányt. Már eddigi utunk során is a gyönyörű erdőből ráláthatunk Kazincbarcika herbolyai részére és a Banyatanyára.

A Cserbabos (Cserbagos)

Mi haladjunk balra fel, az Ebecki-tetőre, ahol a rádiótorony áll. (Mellette – sajnos – megtekinthető a volt sífelvonó gépházának a romja is.) Nézzünk szét! Egyelőre főleg dél és délkelet felé van kilátásunk. Megpillanthatjuk az alacskai katlant és Alacska községét is.

Kilátás az Ebecki-tetőről, középen Alacskával

Ez már itt a P+ jelzés, és most következik az a szakasz, ahol nagyobb odafigyelést igényel az utunk. A legfontosabb az, hogy SOHA ne menjünk le az alacskai katlanba, mert igencsak megnehezítjük a saját dolgunkat!

Folytassuk az utunkat a földúton. Ez először meredeken elindul lefelé, majd elkezd felkapaszkodni a Zsidó-hegyre. Ez a legszebb kilátópontja Kazincbarcikának!

Kilátás a Zsidó-hegyről Kazincbarcikára

(A képhez egy kis információ: Szemben – a kis pukli – Hegyes-tető, tőle balra Kazincbarcika legmagasabb csúcsa, a Bükk-tető látható 408 méteres magasságával. Jobb oldalon a legmagasabb csúcs a vadnai vár.)

Észak felé tekintve láthatjuk Kazincbarcikát és az utolsó Bükk lábat. Mögötte már az Upponyi-hegység van. (Ha tiszta az idő, nincs pára és nincs szmog, akkor felette megpillanthatjuk a Tátra havasi legelőit is!) Északnyugatra a Sajó völgye, felbukkan Sajóivánka, Sajókaza, Sajógalgóc. Nyugatra utunk további része látható. Délnyugatra megpillanthatjuk a völgyben megbúvó Berentét, tőle jobbra Sajószentpétert. Magasabbra vetve a tekintetünket feltűnik az Aggteleki-karszt lába és az alatta megbúvó kis falvak sokasága. Délre van tőlünk Alacska és az alacskai katlan. Délkeletre láthatjuk a Kis- és Nagy-fennsíkot is, ellenben az előttünk lévő legközelebbi hegy takarja Kondót.

Egy éles jobb kanyarral – a földúton – folytassuk az utunkat. Újból lefelé indulunk, és itt nagyon figyeljünk oda! Egy bal kanyar után az út egyenesen az alacskai katlanba vezet. Kb. félúton meg kell pillantanunk jobb kéz felől egy magányos fát, bal kéz felől pedig egy hatalmas fa csonkját.

Itt – először alig látható – merőleges földúton induljunk el balra, Kazincbarcika felé!

A szemben lévő – kis fehér folt – romházhoz kell eljutnunk
(Háttérben a Sajó völgye)

A földúton egy fiatal cserjésbe jutunk – balra lesz egy romház –, majd az út jobbra tart a bércen, és egy újabb kapaszkodó következik. A hegytetőre érve láthatjuk Kazincbarcika újkazinci városrészét, és feltűnik az alattunk lévő dombokon a TV adótornya, valamint a Telenor antennája. (Ezen a részen szinte folyamatos kilátásunk van valamelyik irányba.) Haladjunk végig a bércen. Az út egy idő után elkezd folyamatosan jobbra kanyarodni, amíg tőlünk jobbra meg nem pillantjuk a képen szereplő romházat és el nem megyünk mellette. Nem sokkal a romház után a bal oldalon egy földút indul le Kazincbarcika felé meredeken. Ezen kell továbbmenni. (Ha az egyenes utat választjuk, akkor felmegyünk a Sinka-hegyre, és onnan Berentére jutunk.)

Szemben: Ahonnan jöttünk. Jobbra a földút Kazincbarcika felé
(Sinka-hegy nyerge, a fák között – balra – megbújik a romház)

Kövessük végig ezt az utat! Kezdetben végig egyenes és meredek, a vége felé – ahol majdnem síkká válik a terep – egy kissé kanyargóssá válik. Ezen érjük el a Nyárfa utca tetejét. Legyalogolva az utcán előtűnik az Opel Barcika épülete. Ha itt balra fordulunk a járdán, elmehetünk a temető buszmegállóig – ezt az útvonalat adtam meg –, jobbra fordulva pedig lesétálhatunk a BorsodChem autóbusz-állomásig.

Mindenkinek jó kirándulást kívánok! Ne felejtkezzetek el gyönyörködni a környezetünk szépségeiben és a kilátásban sem!

További hírek, tudásbázis, túrák a bukkhegyseg.hu honlapon!