A mai úti cél: Berente

Kismarton Zsolt írása

Hagytam egy kis időt, hogy a boka- és térdízületeinket helyrerakjuk, valamint a mai napra egy egyszerű és szép túrát választottam, ahogy a Kedves Olvasó már megszokhatta, egy kicsit másképp. 🙂 Ezúttal a hegyen keresztül szeretném az érdeklődőket elkalauzolni Berentére.

A túra nem túl nehéz, de eléggé látványos ahhoz, hogy ez is a sorozatom része legyen.

Először is az adatok:

10Rterkep1

A túra útvonala (Térképalap: turistautak.hu)

1.: Berente, faluközpont – Négyessy‒Szepessy-kastély

Távolság: 5,2 km
Szintemelkedés: 178 méter
Szintsüllyedés: 164 méter
Szintkülönbség: 342 méter

Most a Mátyás király úti SPAR-tól fogunk indulni. Mivel az útvonal sehol sem vezet turistajelzésen, így itt is egy kicsit „bőbeszédűbb” leszek.

10Rterkep2

A túra szintkülönbsége (Térképalap: turistautak.hu)

1.: Kazincbarcika, Mátyás király úti SPAR
2.: Sajókazinczi ó-temetők
3.: Tv- és Telenor-torony
4.: BorsodChem-es elágazás
5.: Sinka-tető (299 méter) – Hármashatár
6.: Berentei horgásztó
7.: Berente, faluközpont – Négyessy‒Szepessy-kastély

Először is induljunk el a négysávos út mellett a BorsodChem felé. Alig jutunk át a hídon, egy makadámút indul a Csónakázó-tó felé – ez a Hajcsár út. Ahogy erre az útra befordulunk, azonnal – balra – egy kőút indul neki a dombnak. Térjünk erre rá. Felérve a kis dombra – pár tíz méter –, az út újból kettéválik. Jobbra egy földút, míg balra egy ösvény indul el. Mi az ösvényt követjük! Az ösvény nagyon jó állapotú, és a Kapósra visz minket. Teljesen a végéig kövessük ezt! Pár tíz méter után elérjük a sajókazinczi ó-temetők egy részét és át is haladunk rajta. Sírkövek fogják határolni az utunkat. Ezek később elmaradnak, és ennek a szakasznak a végén közvetlenül jobbra megjelenik a Telenor tornya. Elhaladva mellette egy földútra érünk…

10R01

Visszatekintve a dombról, az ösvény elágazásától. Előttünk a kőút, balra lent a Hajcsár út, szemben a négysávos út (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R02

Előretekintve: jobbra kanyarodik a földút, balra az ösvény (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R03

Az ó-temetők felé vezető ösvény (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R04

Az ó-temetőben (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R05

Felérünk a Kapósra. Jobbra a Telenor tornya és a hűtőháza (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A földúton jobbra is és balra is mehetünk. Először célszerű jobbra menni, mert pár tíz méter után elérjük a tv-tornyot. Itt az út véget is ér, tehát forduljunk vissza, és a Telenor tornyát elhagyva haladjunk tovább. Itt egy-két cikcakkot majd le kell írnunk, ez lesz az utunk legnehezebb szakasza. No nem a földutak minősége miatt, hanem azért, mert a megfelelő út követése odafigyelést igényel, ‒ esetleg máshol lyukadhatunk ki, mint ahol szeretnénk. Ez a szakasz körülbelül 1 kilométer hosszú lesz.

Egyelőre haladjunk az előttünk lévő földúton tovább. A második elágazásnál forduljunk jobbra, majd szinte azonnal balra, és kövessük az erdei utat egyenesen. Itt mindig maradjunk a hegytetőn! Jobbra egy házat fogunk elérni, ahol méhek találhatóak, erre egy tábla is felhívja a figyelmünket. A ház után forduljunk balra, és kövessük az erdőn átvezető utat mindaddig, amíg egy nyílt részhez nem érünk. Innen szép kilátás nyílik a Sajó-völgyére. Itt az út újból kettéválik, mi a jobb oldalit kövessük! Újra erdőbe érünk majd, és az út megint kettéválik. Látszik, hogy a bal oldali lefelé, a jobb oldali felfelé vezet. Mi a jobb oldalin haladunk tovább. (A bal oldali előbb-utóbb a BorsodChem főbejáratának a környékén fog kilyukadni.) A széles földút egyenesen a hegytetőre vezet minket…

10R06

A tv-torony (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R07

Erre megyünk tovább a Telenor-toronytól, miután megnéztük a tv tornyot (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R08

A széles földutak egyike. Itt még egyenesen megyünk tovább! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R09

Itt jobbra… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R10

…pár lépés után pedig itt balra fordulunk… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R11

…és ezen a szép földúton haladunk tovább (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R12

Kis tisztásra érünk, jobbra van a „méhes” ház (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R13

A „méhes” ház utáni elágazás. Balra megyünk… (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R14

Kilátás a Sajó-völgyére. Jobbra tarts! (Balra az Opel Barcikához jutunk le) (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R15

A BorsodChem-es elágazás. Mi jobbra megyünk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R16

A volt P+ jelzésén (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R17

Már látszik a hegytető! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A hegytetőt elérve az út kettéválik. Élesen jobbra fordul a volt P+ jelzése – már a nyoma sincs meg –, de ezen az útvonalon már jártunk. Most balra megyünk! Innentől kezdve könnyű dolgunk van, hiszen a földút a nyergen át, a hegytetőn halad teljesen Berentéig. Utunk során gyönyörű kilátás nyílik a Sajó-völgyére, az alacskai „katlanra” és a Bükk-fennsíkra is. Itt fogjuk érinteni a környék legmagasabb pontját is ‒ a Sinka-hegyet (299 méter). Más érdekessége is van ennek a pontnak: ez egy hármashatárpont, itt találkozik Kazincbarcika, Alacska és Berente határa. Ahogy lefelé indulunk majd a hegyről, már berentei területen fogunk gyalogolni.

Megjegyzés: A Google térképe ezen a részen teljesen rosszul jelöli Berente és Kazincbarcika határát. Szerintük a BC I-es főkapu és a Bólyai tér már Berentéhez tartozik. Hatalmas tévedés… (Ha valaki nem hinne nekem, akkor javaslom az IVS Kazincbarcika dokumentumát és térképeit! (2015)) A Google-nak már lejelentettem a problémát, de még nem reagáltak. Előző alkalommal legalább 1 hét alatt sikerült elintéznem, hogy a magyar területen a Slanát legyenek oly szívesek Sajónak írni…

10R18

Kilátás a hegytetőről: az alacskai „katlan”. Alattunk a Kazinci-völgy, Alacskára azon mentünk le (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R19

Ezen a szép földúton haladunk a nyergen (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R20

Kilátás a Bükk-fennsík felé (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R21

A Sinka-tető. (299 méter) Előttünk Berente, balra a Sajó-völgye. Háttérben a hegy már Sajószentpéter (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R22

A Sajó-völgye (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R23

A kis domb, ami még elválaszt minket Berentétől (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

A dombtető és a Sajó-völgye. Bőven ellátni Edelényig! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R25

Ez már az Előhegy és a berentei kertek (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R26

Ez már betonút. Itt jobbra fordulunk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Ahogy a nyergen elérjük a betonutat, itt jobbra fordulunk és legyalogolunk a hegyről. Itt már egyre több kert is szegélyezi az utunkat, egy-kettő nagyon aranyos, érdemes megfigyelni. A völgybe érve az út kettéválik, mi balra megyünk tovább, a völgyön lefelé. Ez már bitumenút lesz. Az út egy idő után a völgyben balra kanyarodik. Ahogy az első kerítést elérjük – jobb oldalon lesz –, itt egy földút vezet be egy házhoz. Forduljunk jobbra, majd a lépcsőn lelépdelve el is érjük a kis berentei horgásztavat. Nézzünk szét, és ha kedvünk van, megpihenve hosszabb időt is eltölthetünk itt. A hely szépen ki van építve, szalonnát lehet sütni, horgászni lehet – már ha van horgászengedélyünk és a tó melletti házban napijegyet vettünk –, és elidőzhetünk a tavat körülvevő kiépített és fedett pihenőasztaloknál…

10R27

A hegyről levezető betonút (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R28

Itt balra fordulunk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R29

Berente „Sörkertje” 🙂 (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R30

A völgyi út (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R31

A berentei tó felett (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R32

Itt fordulunk jobbra, majd lemegyünk – a lépcsőn – a tóhoz (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R33

A berentei horgásztó (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R34

10R35

10R36

A berentei horgásztó. Szalonnasütő és pihenőhely (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

Ha kipihentük magunkat, akkor induljunk el a makadámúton Berente felé. Ha elérjük a parkolót, akkor úgy is dönthetünk – ha még kevésnek találtuk a túrát és még időnk is maradt –, hogy meglátogatjuk Berente egyik különlegességét, a Kőköltőt. Ez egy 2,4 km kerülő út, de megéri!

10R37

A Berentére vezető makadámút (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R38

Jobbra van a parkoló! Egyenesen Berentére jutunk (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10Rterkep3

Útvonal a Kőköltőhöz (Térképalap: turistautak.hu)

Távolság: 2,4 km
Szintemelkedés: 112 méter
Szintsüllyedés: 112 méter
Szintkülönbség: 224 méter

10Rterkep4

A kerülőút szintkülönbsége (Térképalap: turistautak.hu)

Ha a kerülő mellett döntünk, akkor a parkolónál forduljunk jobbra, és vágjunk keresztül azon, teljesen a hegy aljáig. Itt egy földút indul el a hegyen felfelé. A bal oldali földutat kövessük! Egyre feljebb kapaszkodunk a hegyre, amikor elérünk egy kis rétet. Itt az út szétválik, a bal oldali – lefelé – Berentére vezet vissza, de mi a jobb oldalit, a tovább emelkedő majdnem egyenes utat válasszuk! Ezen az úton fogjuk elérni a hegytetőt, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik Alacskára, a Bükk-fennsíkra és a Sajó-völgyére. Ennek az útnak még egy különlegessége van: itt állt a Kondóról Berentére vezető kötélpálya. A hegytetőn forduljunk balra, és a gerincen kövessük a földutat mindaddig, amíg hirtelen az út jobbra fordul és a völgybe vezet. Itt mi két kis domb között balra megyünk, és máris a Kőköltőnél vagyunk! Egy kis kráternek tűnik a hely, pedig nem az…

10R39

Fotó a berentei tó felé a hegy alól (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R40

Fotó a hegy alól Berente felé (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R41

Fotó a hegy alól a parkoló felé (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R42

A hegyi út (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R43

A kis rét. Itt jobbra megyünk! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R44

Erdőben (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R45

A hegytető. Visszafordulva látszik Szuhakálló! (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R46

A hegytető. A háttérben Alacska (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R47

A hegytető. A háttérben – középen – a Felső-Borovnyák (932 méter) (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R48

A Kőköltő (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R49

A Kőköltő – néhány helyen Kőkötő néven szerepel – egyik különleges, alig ismert természeti látványossága Berentének. Annak idején a berenteiek itt bányászták a homokkövet a házak építéséhez. Itt található meg a „berentei barlang” is, ami valójában nem barlang, hanem a kivájt kövek által fedett rész. A II. világháború idején bujdosók használták, hogy az ellenség és az utánuk kutató katonák ne találhassák meg őket.

Ahogy belépünk a Kőköltőbe, érdemes lesz – szétnézés után – a bal oldali utat követni, ami felvezet a Kőköltő peremére. Haladjunk az előttünk lévő ösvényen végig, rengeteg szép alakzatban lesz részünk. A Kőköltő végénél visszajutunk arra a földútra, ahonnan jöttünk. Menjünk ugyanazon az úton vissza a berentei parkolóba, ahol jöttünk!

10R50

Kőköltő (Fotó: Kismartonné M. Viktória)

10R51

10R52

Visszaérve a parkolóba – átvágva azon –, forduljunk a makadámúton jobbra, és induljunk el Berente felé.

Beérve Berentére először forduljunk a már bitumenúton jobbra, majd a végénél balra. Ez az Ady Endre utca. Pár méter után – balra – megláthatjuk a Bodnár-portán lévő II. világháborús orosz sírokat.

10R53

A Bodnár-portán álló katonasírok (Fotó: Ari Flórián)

Továbbhaladva az Ady Endre utcán, a harmadik elágazásnál forduljunk balra, majd ‒ elérve a József Attila utcát ‒ jobbra! Haladjunk egy keveset rajta, majd az elágazásnál – balra – meg is látjuk Berente református templomát és a fa haranglábat. Haladjunk felé és nézzük meg Berente e két nevezetességét, majd jobbra fordulva továbbhaladhatunk a Bem József utcán.

10R54

A Bem József utca, a református templommal és a fa haranglábbal (Fotó: Ari Flórián)

Először balra láthatjuk a temető bejáratát, ahol szép és elegáns ravatalozót építettek. A Bem József úton továbbhaladva – jobbra – fel fog tűnni a Négyessy‒Szepessy család kastélya.

10R55

A Négyessy‒Szepessy-kastély (Fotó: Ari Flórián)

10R57

Sajnos elég rossz állapotban van, felújítására már tervek készültek. A Bem József utca végén forduljunk jobbra, és pár lépés után elérjük a falu központját, ahonnan autóbusszal Kazincbarcikára utazhatunk…

Berente látványosságai

Ezen a településen is szétnézhetünk, ugyanis van pár érdekes dolog, amit érdemes megtekinteni. Ezek egy részét már bejártuk.

10Rterkep5

Berente látványosságai (Térképalap: Google)

2006-ban adták át a – természetesen – mesterséges horgásztavat Berentén. Azóta kulturált pihenési és horgászati lehetőséget biztosít a festői környezetben.

Az Ady Endre utcán, a Bodnár-portán találhatóak meg a II. világháborús katonasírok.* A Bodnár-porta manapság már az önkormányzat tulajdonában van. Orosz katonákat temettek ide.

Berente jelképe a református templom és a fa harangláb. A templom 1710 és 1720 között épült torony nélkül, 1787-ben alakították át. A történet szerint a régi, török kori katolikus templom helyén épült fel.* A fa harangláb a 1780 környékén épült, de ez már nem az eredeti, többször átépítették. (Országos műemlékvédelem alatt áll.)**

A temető csak a 2000-es években kapott ravatalozót, addig „háztól” temettek.*

Rossz állapotban van a Négyessy‒Szepessy-kastély a főtértől nem messze. A kastélykertet már az 1950-es években beépítették, a Hőerőmű lakótelep található a helyén. Az épület a mai napig lakott, és magán viseli a „modern” kor vívmányait: parabolaantennát és hullámlemez esővédőt is szereltek az épületre. Lehangoló látványt nyújt…

A Négyessy‒Szepessy család a XVII. századtól uralta a települést, teljesen a II. világháború végéig. A kastélyuk is a XVII. században épült, és valamikor nagyon szép kerttel rendelkezett. A család sírhelye manapság a fa harangtorony mellett található meg.**

A világháborús emlékművet a falu főterén találhatjuk meg.

Ha még nem fáradtunk el eléggé, akkor a főtértől még az Esze Tamás úton továbbsétálhatunk, és pár száz méter után jobb oldalon megtekinthetjük az 1911-ben épült, fatornyos katolikus templomot is, mellette pedig a kőkeresztet.* A templom érdekessége az, hogy ezt a templomot eredetileg Sajókazinczra tervezték, de a sajókazincziak nyomására a berenteiek elcserélték a terveket…

10R56

A berentei katolikus templom és a kőkereszt (Fotó: Ari Flórián)

Ha egy kicsit még továbbmegyünk, a következő buszmegállóból utazhatunk vissza Kazincbarcikára.

*: Szőke László: Vázlatok és helytörténeti leírások Berentéről. 2004.
**: Berente község településrendezési terve 2006.