A 26-os főút fejlesztése – 2021. június 20.

Kismarton Zsolt írása

Úgy néz ki, hogy valami megmozdult… Csak tartson ki a lendület! Már 2021-et írunk és elkezdődött a 26-os számú főút Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő szakaszának az építése, azaz a 260-as úté. Ezzel összefüggésben a Miskolc–Kazincbarcika szakaszon több körforgalom építése is megvalósul. A történelmi előzményekkel most már nem foglalkoznék, hiszen erről már egy cikket közreadtam. Most az elkezdődött – vagy tervbe vett – fejlesztésekkel foglalkoznék, már csak azért is, mert sok helyen pontatlan információk és félreértések jelentek meg. A címben lévő dátum arra utal, hogy ezeket a fejlesztéseket szeretném nyomon követni és újabb tájékoztatást adni a jövőben is a változásokról.

Először is vizsgáljuk meg a tulajdoni jogokat. A 26-os főút – és a leendő 260-as is – a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében van – lesz – és NEM a településekében! Ez azért nagyon fontos, mert egyik település sem „nyúlhat” hozzá ezekhez, csak az MKN Zrt. (felújítások, újraburkolás stb.) Tehát ha ezen az úton valamilyen probléma történik, a településeknek NINCS joguk az úthoz nyúlni. (Egyszerű példa: Sajószentpéteren iszonyú kátyús az út, de hiába fordulunk a sajószentpéteri önkormányzathoz, semmit sem tehetnek.) Természetesen előremozdítható a felújítások mihamarabbi végrehajtása, ha az önkormányzat vagy valamelyik cég anyagilag is támogatja azt. (Ilyen Kazincbarcikán az Attila út és a 26-os főút körforgalmának a kialakítása, valamint – valószínűleg – maga a 260-as út is.)

A 260-as út és a tervezett bekötőutak pirossal jelölve (Térképalap: Google.hu)

Az elkerülő teljes hossza kb. 14 km, ebből most 10,6 km épül meg – az elkerülő első két üteme. Eredetileg 2×2 sávosnak tervezték, de csak 2×1 sávos lesz. Az eredeti tervek valósulnak meg, itt a terveken kívül a hatástanulmány és a régészeti feltárás is elkészült. Az út nagyrészt új töltésen fog futni, mivel a Sajó árterében fog vezetni. A tervezett költség 35 milliárd Ft.

Most nézzük meg, hogy mi valósul meg az eredeti tervekből és mi nem.

Tehát a 260-as út Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő szakaszából most a Sajószentpéter–Berente–BorsodChem elkerülő szakasza fog megépülni. (Azaz a háromból az első két ütem.) A Sajószentpéter végénél lévő 260–26. főút összekötője most NEM épül meg! (A térképen tervezett berentei bekötőút néven szerepel.) Erre azért lett volna szükség, mert

– Berentét meg lehetett volna közelíteni Sajószentpéter elkerülésével;

– Ha Sajószentpéter gépjármű-súlykorlátozást vezetne be, akkor Kazincbarcika érintése nélkül is eljuthattak volna a kamionok a BC 4-es kapujához.

Ez a bekötőút a 260-as főúttól indult volna és a Bányagépjavítónál csatlakozott volna bele a 26. főútba.

Kazincbarcika város településrendezésének K-12 módosításában szereplő berentei bekötőút (2015) (Most egyik sem valósul meg.)

X-ekkel áthúzva: az eredeti tervezet.

Szaggatott vonal: Sajószentpéter által javasolt nyomvonal.

Mivel ez a bekötőút most nem épül meg és ha Sajószentpéter tényleg bevezeti a súlykorlátozást, akkor valószínűleg Kazincbarcikára fog zúdulni a teljes BC-be tartó kamionforgalom. (4-es kapuhoz tartó forgalom.) Hacsak a BC nem a 47-es kapunál fogja fogadni a kamionokat…

A III. ütem sem fog most megépülni. Már csak azért sem, mert pontos tervek sincsenek rá – csak elméleti –, hiányzik a hatástanulmány és a régészeti feltárás is, az engedélyeztetésről pedig már ne is beszéljünk…

Most pedig részletesen nézzük meg a terveket:

A megvalósításra kerülő terv (Térkép: www.nif.hu)

Ha a tervek nem változtak, ilyen lesz az elkerülő kiindulópontja a híres sajószentpéteri körforgalomból (Térképalap: nif.hu)

Az elkerülő I. üteme (Térképalap: nif.hu)

A II. ütem első szakasza (Térképalap: nif.hu)

A II. ütem második szakasza (Térképalap: nif.hu)

 

A II. ütem harmadik szakasza (Térképalap: nif.hu)

 

Kazincbarcika város településrendezésének K-12 módosításában szereplő 26. főút, Múcsonyi út és Jószerencsét út körforgalmának a tervezete (2015)

Tehát úgy néz ki, hogy az elkerülő az eredeti terveknek megfelelően fog részben megépülni, kivéve a berentei bekötőutat. A fenti két utolsó térkép is a 2015-ös állapotot tükrözi, de ezek nagy része teljesen áttervezésre került – azaz módosították a 260. főút és 2606. út körforgalmától kezdődően a kazincbarcikai körforgalomig az utat (az alábbi térképeken látható). Erre több ok is volt, de a legfontosabb, hogy a BorsodChem átvette a volt Szénosztályozó területét és hatalmas fejlesztésbe kezdett. Ezeket is megmutatom:

A kazincbarcikai bekötőút új tervezete (Térképalap: nif.hu)

Piros vonalak: műutak

Sárga vonalak: vasutak

Piros X-ek: megszűnt vasútvonalak

Kék X: feltételezhetően megszűnő utak

Két kék vonal: feltételezhetően megszűnő vasúti átjáró

1: A 260. főút és a 2606. út körforgalma

2: ártéri hidak

3: A Sajószentpétert és Kazincbarcikát elkerülő út tervezett III. üteme

4: A 2606. út, Ipari út és az új út körforgalma

5: A 26. főút, Múcsonyi út és Jószerencsét út körforgalma

6: Új építésű út

7: Új építésű út a körforgalomig, a volt BVK-s vágány töltésén.

Kazincbarcika város településrendezésének K-12 módosításában szereplő 26. főút, Múcsonyi út és Jószerencsét út körforgalmának az elképzelhető új tervezete

Az új tervben szereplő módosítások arra utalnak, hogy egy új körforgalmon és egy új vasúti felüljárón keresztül fogja elérni Kazincbarcikát az út. Természetesen a 260. főút és 2606. út körforgalma az eredeti tervek szerint fog megépülni. Ezután ettől a körforgalomtól a 26. főút, Múcsonyi út és Jószerencsét út körforgalmáig teljesen felújítják a 2606. utat – a Sajó-híddal együtt (!) –, hogy elbírja a kamionokat. Ezután fog megépülni az új, nagy teherbírású út – részben a volt BVK-s vágány (Makadám vágány) töltésén – vasúti felüljáróval a kazincbarcikai körforgalomig. Gyanítom – nincs róla bizonyítékom! –, hogy így a szintbeli vasúti átjáró meg fog szűnni. (Kék vonalak.) Jelenleg szintén nincs rá bizonyítékom, hogy az Ipari út egyik ágát is le fogják zárni. (Kék X.) Ezek a következtetések csak a felújítás tervezetéből gyaníthatóak. Szintén ezt erősíti meg, hogy az Ipari út körforgalommal fog becsatlakozni a 2606. útba.

Ez az új beiktatott körforgalom miben fog segíteni? Szintén a találgatás mezején járunk, de feltételezhető, hogy a kazincbarcikai terület tehermentesítése végett ezentúl a 47. portán keresztül fogadja majd a kamionokat a BorsodChem. (Nincs rá bizonyítékom!)

A kazincbarcikai körforgalomnak is meg kell az új út miatt változnia. Igaz, hogy egy felületes térképet már láttunk róla, de a pontos nyomvonal jelenleg a számomra is ismeretlen. Csak feltételezem, hogy az utolsó térképen lévő körforgalom módosítását hajtják végre.

Természetesen, ha pontos információkhoz jutok, egy újabb cikkben én is pontosítani fogom az adatokat.

Mivel a teljes 26. főút Miskolc kijárat–Kazincbarcika kijárat közötti résszel is foglalkozni szeretnék, így nem hagyhatom ki az egyéb tervezett felújításokat sem. Íme ezekről is két térkép:

A 26. főút és szirmabesenyői út körforgalmának az építése (Térképalap: Google.hu)

A 26. főút sajószentpéteri szakaszának az újraaszfaltozása (Térképalap: Google.hu)

A fejlesztés – körforgalom –, valamint a felújítás – Sajószentpéter átkelési szakasza – a közeljövőben elkezdődik. Ha ez nem lenne elég a dugók kialakulásához, akkor még felrakom a kazincbarcikai útfejlesztéseket is térképen:

A 26. főút kazincbarcikai átkelési szakaszának tervezett módosításai (Térképalap: Google)

1: 26. főút – Attila út – Budai Nagy Antal út kereszteződésében épülő körforgalom

2: 26. főút – Bercsényi utca – Park Center (ALDI) kereszteződésében épülő körforgalom (tervezett)

3: 26. főút – Csók István utca kereszteződésébe telepítendő villanyrendőr (régen tervezett volt)

Az 1. pontban megjelölt körforgalom építésének a terve az idei évben röppent fel, de a jövő hónapban az építése már meg is kezdődik. A 2. pontban említett körforgalomról a tavalyi évben hallhattunk, de megépítésének a kezdete jelenleg ismeretlen. A 3. pontban jelölt villanyrendőr terve még 2008-ban került napvilágra, de azóta semmit sem hallani róla.

Ez az új 260. főút rengeteg kérdést vet fel, melyekről majd a legközelebbi cikkemben szeretnék írni – pár hónap múlva, ha már nyomait is látjuk a fejlesztéseknek. 🙂

Mint látható, a 26. főút nagy arányú fejlesztésen fog átesni és ez előrevetíti a nagy dugók kialakulását, de reménykedhetünk benne, hogy ha minden elkészül, gyorsabban és kényelmesebben közlekedhetünk a főúton.

A 26. főút, Attila út és Budai Nagy Antal út kereszteződésében épülő új körforgalom (Térképalap: kolorline.hu)

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .