Tour de Hongrie 2018: Kazincbarcika ‒ A verseny rövid története

Kismarton Zsolt írása

Kazincbarcika 2018. augusztus 19-én egy kisebb sporttörténelmet ír. Nem azért, mert a Tour de Hongrie közúti kerékpáros körverseny egy szakaszának rajt- vagy célállomása lesz, hiszen ez már kétszer is előfordult – 2006-ban és 2007-ben –, hanem azért, mert a körverseny utolsó szakaszának rajtja és célja is városunkban lesz, sőt, a körverseny eredményhirdetését is itt tartják meg.

Ez azért különleges, mert a körversenyekre az a jellemző, hogy az utolsó szakasz befutója mindig a körversenyt rendező ország fővárosában van. Ez alól a 93 éves Tour de Hongrie sem kivétel, pár esetet kivéve ez mindig így is volt. Az idei évben is így lett volna, de egy kis probléma miatt ez nem valósulhatott meg.

A világ leghíresebb háromhetes körversenyei is ezt a sémát követik: a Tour de France – ami jelenleg is tart – végleges befutója Párizsban van, a Giro d’Italia Rómában, a Vuelta a Espana pedig Madridban.

Azt hiszem, hogy a városunk megérdemli ezt a különleges lehetőséget, hiszen évek óta tart Kazincbarcikán a kerékpárutak építése – ami az idén is folytatódik –, Nemzeti Sportváros is, és a különleges együttállásnak köszönhetően nagyon jól illeszthető az idei Kolorfesztivál sportprogramjába is.

A 39. Tour de Hongrie célállomása az idei évben Kazincbarcika lesz. Eddig csak hét eset volt, amikor nem Budapesten volt a befutó. 1942-ben és 1943-ban – politikai okokból – Nagyvárad, majd Kolozsvár volt a célállomás. 1963-ban és 1964-ben Szombathely, 2006-ban Bükkszentkereszt, majd 2007-ben és 2008-ban Miskolc. Most ezekhez a településekhez csatlakozik Kazincbarcika is.

A verseny az idei évben már szintet lépett, aminek a következménye, hogy már prokontinentális csapatok is indulhatnak a versenyen, és az UCI – Nemzetközi Kerékpáros Szövetség – naptárában is szerepel. Az idén 20 csapat 7-7 versenyzője teljesítheti a távot.

A kazincbarcikai utolsó szakasz Kazincbarcikáról indul, majd Mucsony, Edelény, Szendrőlád, Szendrő, Szalonna, Perkupa, Szin, Szinpetri, Jósvafő, Aggtelek, Trizs, Ragály, Zubogy, Felsőkelecsény, Felsőnyárád, Sajókaza, Szuhakálló, Kazincbarcika útvonalon halad. A verseny végezetéül még öt kört tesznek meg a városban a versenyzők, mielőtt áttekernének a célvonalon.

Az idei év ötszakaszos körversenyének utolsó szakasza három sprintet és egy 2. kategóriás emelkedőt tartalmaz. A tv-nézők a jósvafői emelkedő előtt kapcsolódhatnak be a versenybe.

Ezen a napon az M4 Sport 14 órától élő adással jelentkezik a versenyről, és az is különlegesség, hogy – tudtommal ‒ az Eurosport is mindennap összefoglalót fog sugározni a körversenyről.

A Tour de Hongrie rövid története

A Tour de Hongrie története 1925-re nyúlik vissza. Ekkor, az 1903-ban elindult Tour de France mintájára szervezték meg az első magyar körversenyt. Ebben az évben még csak három szakaszból állt. A kezdeti időszakban – ami 1937-ig tartott – jellemzően kiforrotta magát a verseny, és 5 napos lett. Ebben az időszakban csak két esetben maradt el a verseny – 1928-ban és 1936-ban –, első esetben a Magyarországon megrendezett országúti kerékpáros világverseny miatt, a második esetben a berlini olimpia miatt – már politikai okokból.

A debreceni befutó 1937-ben

Ehhez az időszakhoz tartozik 1942 és 1943, amikor politikai okok miatt rendezték meg a versenyt, így lett a cél Erdély. Ezek voltak az első esetek, hogy nem Budapest volt a verseny célállomása, hanem először Nagyvárad, majd Kolozsvár.

A háború után négy körversenyt rendeztek, 1949-ben, 1953-ban, 1955-ben és 1956-ban. Míg az első három 5 szakaszos volt, az utolsó már 7.

A verseny új korszaka 1962-től 1965-ig tartott, sok érdekességgel. Az 1962-es verseny 9(!) szakaszból állt, bejárta az egész országot, és majd’ 1400 km-es volt. Ez, a 18. körverseny volt minden idők leghosszabbika! 1963-ban és 1964-ben – különlegességképpen – szombathelyi végső befutóval végződött.

Teljesen az 1990-es évekig nem rendeztek újabb Tour de Hongrie-t…

1993-ban indult újból útjára a versenysorozat, ami teljesen 1998-ig ki is tartott. Ebben az időszakban – 1995-ben – dőlt meg a szakaszrekord, amikor is 10(!) etapból állt a verseny.

Két év szünet után 2001-ben újra nyeregbe ültek a versenyzők. Ez az időszak 2008-ig tartott. Ekkor is több érdekesség volt: 2006-ban az egész körverseny Borsod megyében zajlott, 2006-ban és 2007-ben egy-egy szakasz cél- és kezdőállomása volt Kazincbarcika, 2007-ben és 2008-ban a verseny Szlovákia területén is megfordult egy-egy szakasz erejéig, valamint 2006-ban Bükkszentkereszten, 2007-ben és 2008-ban Miskolcon volt a végső befutó.

A mezőny 2007-ben

2015-ig újból nélkülöznie kellett a versenyt a kerékpárosoknak, azóta – szerencsére – eddig minden évben megrendezték. Jellemzően ebben az időszakban prológgal kezdődött a verseny, és 5 szakaszt kellett még leküzdeniük a versenyzőknek a végső győzelemért.

Az idei évben sem lesz másképp, a 39. Tour de Hongrie Siófokról startol, és Kazincbarcika lesz a hat napos verseny végső célállomása. A 93 éves versenysorozat végállomásaként olyan városokhoz fog a településünk csatlakozni, mint Nagyvárad, Kolozsvár, Szombathely, Bükkszentkereszt és Miskolc. Reméljük, hogy az elkövetkező években is folytatódik ez a nemes versengés a kerékpárosok között, kellemes perceket okozva a nézőknek és a szurkolóknak!

(Forrás és fotók: www.tourdehongrie.hu)

One comment

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .