Légimentők jártak Újkazincon

Gál Gábor írása

Gál Gábor írása

Rengeteg fénykép várta a Programszigetre látogatókat május 24-e délutánján. Helikopter, mentő, pilóta, légibázis, a légimentés képei. Nagy Boglárka, a Magyarországi Légimentésért Alapítvány alapítója hozta el az Újkazinci Baráti Körbe, hogy nem csak szóban, hanem képekben is bemutathassa nekünk a légimentést. Boglárka nem ismeretlen a Baráti Körben, március 29-i rendezvényünkön már találkozhattunk vele.

Mint a délután moderátora, felidéztem, hogy nemrég, május 10-én volt Magyarországon a mentők napja, majd Nagy Boglárkát kérdeztem, mi a kapcsolatba a légimentéssel.

‒ A légimentéshez, az egészségügyhöz semmi közöm – váltott ki nem kis derültséget a közönség soraiban, majd folytatta: – Az alapítványon kívül. Az abaúji Csereháton nyolc település jegyzője voltam húsz éven át, most pedig Berente község jegyzője vagyok. A miskolci repülőtéren járva megismerkedtem a bázisvezető Böszörményi Péterrel, vele beszélgetve vetődött fel egy jól működő légimentős alapítvány szükségessége és alapítása. Nagy Boglárka elmondta: minden pályázati lehetőséget kihasználó, a légimentést széles körben bemutató szervezet volt az elképzelés.

Amikor kevés munkát kíván a légimentőknek, azok rámutatnak: ők érnek ki leghamarabb a helyszínre, náluk van a legmagasabb szintű felszereltség, a legjobban képzett orvosok. Nem feltétlenül kell beteget szállítaniuk, vihetnek szervdonort, gyógyszert is akár. Ehhez értenek, alapítvány szervezéséhez kevésbé. Az egyik pilóta, „Giró” szerint ők „emberszerelők”, embert gyógyítanak, de saját magukat nem tudják megmenteni. Erre a kuratóriumi tag replikázott: ha akarják, ha nem, Bogi majd megmenti őket. (Szerintem így van ez jól, mindenki azt csinálja, amit szeret.) Végül is 2015. szeptember 15-én került bejegyzésre az alapítvány.

Rákérdeztem az „Air Bogi Team”-re. Nagy Boglárka elmondta: az alapítvány propagálására 2015. szeptember 19-én rendezvényt szerveztek „Hogy mások élhessenek” címmel a miskolci repülőtéren, az „Air Bogi Team” pedig ennek a létrejöttét támogatta. A névválasztás az alapítvány önkénteseinek meglepetése volt az alapító felé, kis szójátékkal „Repülős Bogi”. A csapatnak egyenpólója is van, hátán a „Hogy mások élhessenek” felirattal. Kíváncsi voltam, hány póló van. A csapat 34 főből áll, plusz a hozzájuk tartozó gyermekeik, ami még 28.

Ezek után a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-ről kérdeztem. Magyarországon 1957-ben hozták létre a légimentést. Repülőtérről repülőtérre, merevszárnyú gépekkel kezdődött a munka. Megyénkben az első szállítás éppen a miskolci repülőtérről történt Ferihegyre 1958-ban, a szállított néni ma is él, és az alapítvány egyik önkéntesének nagymamája. 1980-ban sikerült két Mi-2-es helikoptert beszerezni, ami minőségi váltás a merevszárnyú gépekhez képest. A miskolci repülőtéren kiállítva, nyugállományban látható ilyen lengyel Mi-2-es helikopter, előre egyeztetett időpontban látogatható. Két gép kevés volt az országban, a menetidő lecsökkentése érdekében 2006-ban kerültek Magyarországra Ausztriából EC-135-ösök. Az EC-135-öst kifejezetten mentőhelikopternek tervezték. Ezen gépek üzemeltetésére hozták létre a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-t. Jelenleg hét légimentő bázist működtet: Balatonfüreden, Budaörsön, Debrecenben, Miskolcon, Pécsett, Sármelléken, Szentesen. Az ország bármely pontja elérhető 15 perc alatt. A pilóták elmondása szerint nehéz helyekre is le tudnak szállni, azonban ezek a gépek hegyi mentésre nem alkalmasak, ilyen helyre nem is vezénylik.

A gépmadarak rendszáma, lajstromjele az állami hovatartozásról árulkodik. A magyar repülők azonosítójának kezdete, prefixe „HA”, az osztrákoké „OE”, a németeké „D” stb.

Kíváncsi voltam, mi a mentőhelikopterek indításának feltétele, elegendő-e, ha a segélyhívó helikopteres mentést kér. Nagy Boglárka elmondta: a hívás az OMSZ központjába fut be, az értesíti a földi mentőket. Ha nem tudják 15 percen belül stabilizálni a beteg állapotát, akkor az irányító küld vagy a mentők kérnek légimentést. A mentőhelikopteren magasabb színvonalú felszereltség található. Az is előfordul, hogy a helyszínen derül ki, hogy mentőorvosra van szükség, akinek odajuttatására a helikopter a leggyorsabb. Speciális helyszín például az autópálya, előre tudható, hogy a mentőautók vagy a helikopter ér-e hamarabb a helyszínre. Katasztrófahelyzetben – vörösiszap-áradást és árvizet említett Boglárka – automatikusan a helikoptereket riasztják. A légimentés sokrétű felhasználásában szerepel a rendezvénybiztosítás is.

Megkértem Boglárkát, mutassa be a miskolci légibázist. Megtudhattuk, hogy a bázis 15 éve működik, ami nagyban köszönhető Kádár Balázs orvos-igazgatónak. Az ellátási terület nagyságát, a települések elhelyezkedését és közlekedését tekintve különleges. Kezdetben egy 20 m²-es helyiségük volt a bázison, a galérián pihenhetett a pilóta, két íróasztal alkotta az irodát, egy pult a konyhát, egy asztal négy székkel az étkezdét. Egy vízcsap szolgált kézmosóként, mosogatóként és fertőtlenítőként. Fűtés A villanyradiátorral fűtött helyen négyen: a pilóta, a mentőorvos, a mentőápoló és a karbantartó osztozott a tizenöt dolgozóból. Később az állomáson dolgozók, Böszörményi Péter és Felházi István hathatós kétkezi munkájával, egy bérelt helyiséget újítottak fel fürdőszoba, pilóta-pihenőszoba, gyógyszeres-orvosi szoba funkciókra.

Minden bázis és helikopter belső elrendezése hasonló, megkönnyítve a helyettesítő dolgát. A munkatársak „hetelős” beosztással dolgoznak.

A helikopterben egységes rack-szekrényes tárolás könnyíti a gyógyszerek, műszerek használatát, karbantartását. Az EC-135 két hajtóművel rendelkezik, az egyik meghibásodása esetén is repképes, azonban javításáig nem vezénylik.

Ezek a gépek jelenleg nem magyar tulajdonban vannak, Ausztriából béreltek és onnan szervizelik. Tervként szerepel megvásárlásuk.

Miskolcon fűtetlen hangárban tárolják a másfél milliárd forint értékű mentőhelikoptert, és olajradiátorral fűtik a gyors indítás érdekében. A felszállásig másfél-két perc telik el, ami idő benne van a 15 perces odaérésben.

Ipari park fejlesztése miatt bizonytalan a repülőtér sorsa. Az épület műemléki ipari védettségű, de a hangárok és egyéb kiszolgálóhelyiségek megszűnnek. Mályiban van a légimentőknek területe, az ottani bázisnak építési engedélye van, pénz rá nincs. Ugyanakkor a megyei kórház közelsége miatt a jelenlegi hely ideális a légimentő bázis üzemeltetésére, a több helyen is használt konténeres megoldással.

Éppen most van a megyei kórház tetején és a repülőréten lévő helikopter-leszálló jelzőfényeinek beüzemelése, párhuzamosan a pilóták külön 30 órás képzésével.

A repüléshez megfelelő látási viszonyok kellenek, télen 8-tól 13 óráig szállhatnak fel és repülhetnek, nyáron akár 6-tól 20 óráig. Nem okoz gondot a felszállás és a repülés akár éjszaka sem, de a leszálláshoz jó látási viszony vagy leszállófény kell. Ha a leszállófények használatban lesznek, akkor nyáron akár 20 órakor is indulhat helikopter, még világosban leszállhat a mentés helyén; visszafelé a kórházon és a reptéren való leszállás sötétben is megoldott lesz.

Mikor van a legtöbb riasztás? Nyáron leghosszabb a repülhető idő, tehát egyrészt akkor. Tavasszal a bátor motorkerékpárosok adnak feladatot. Időjárási front, nagy hőség is tényező, infarktusos megbetegedések előidézésével.

Orvosi felszereltségre kérdezve Boglárka elmondta: egyedül Budaörsön van szervezeten belüli folyadék kimutatására alkalmas ultrahangos készülék. Az alapítvány célja, hogy minden helikopterben legyen ilyen kétmillió forint értékű eszköz.

Minden hívás különleges – mondta el Boglárka –, emlékezetes esetben vonat alá szorult autóból ötvenkét percig tartott, amíg kiszabadították a sérültet, várhatóan nagyon súlyos állapotban, ám mindenki meglepetésére pár karcolással.

Közönségkérdésre, hogy minden baleseti helyszínhez le tud-e szállni a helikopter, Nagy Boglárka akadályként a távvezetéket említette; egyébként akár egy kis udvar is leszállóhely lehet.

A következő kérdés a légimentés finanszírozását firtatta. A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. állami támogatásból működik, illetve az Országos Mentőszolgálat bérli a helikoptereket, ezért van két logó a gépek oldalán. Bázisonként legfeljebb két ember főállású, a többi másodállásban dolgozik. Kevés pilóta van, mert 6-800 óra repülési idő kell, hogy megfeleljenek, és az óradíj százezer forint. Az évenkénti továbbképzéseken és vizsgákon pilótáknak és orvosoknak is részt kell venniük, ezt biztosítja az üzemeltető. Egy másik magánkézben lévő alapítvány, a Medikopter a felajánlott támogatást az Országos Mentőszolgálat és a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. között osztja el. A Magyarországi Légimentésért Alapítvány a vidéki bázisok fejlesztését tűzte ki célul, folyamatban van az egyeztetés a Légimentő Kft.-vel és a minisztériummal. Az Air Bogi Team tagjai ingyen dolgoznak, ahogyan a külső segítők is. Boglárka megemlítette, hogy kedvezőbb fogadtatása van, ha nem csak mint egy alapítvány munkatársaként, hanem – munkáját felfedve – jegyzőként mutatkozik be.

Pályázati lehetőségek kapcsán megtudtuk, hogy egy komplett légibázis kialakítása „mindössze” 130 millió forintba kerül.

Érdeklődtek a személyi jövedelemadó 1 százalékának utalhatóságáról. Nagy Boglárka elmondta, hogy 2016. szeptember 15-e után lesz ez lehetséges, mert az alapítás utáni egy évnek el kell telnie.

Böszörményi Pétert is meghívtuk az előadásra, azonban nem tudott eljönni – legfeljebb helikopterrel. Péter 2010-ben végzett „földi” mentőtisztként, majd légimentőnek állva ő lett a miskolci légimentő bázis vezetője.

Kálmán Vilmosné, a Baráti Kör vezetője emléklappal köszönte meg Nagy Boglárkának a bemutatott képeket és az előadást. Egyúttal megkérte Boglárkát, tolmácsolja Berente polgármesterének meghívását a június 4-i Nyárköszöntő Kavalkádunkra és köszönetünket a megrendezéséhez nyújtott segítségéért.

Az előadás végeztével a kint tomboló zápor, égzengés is kezdett alábbhagyni. A kiállított fotók megnézése és kötetlen beszélgetés után születésnapi torta került elő: Erdélyiné Ilike és Andrássy Zoltán volt az ünnepelt.

Közelegve a Nyárköszöntő Kavalkádhoz, megbeszéléssel, a megoldandó munkák kiosztásával zárult a klubnap.

Fotók: Szűcs Mara

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .