Kazincbarcikai látványtúra – újratöltve

Kismarton Zsolt írása

Mivel lassan itt a tavasz, úgy gondoltam, hogy legelőször Kazincbarcika egyik leglátványosabb túráját osztom meg a Kedves Érdeklődőkkel. Azt hiszem, ezt az útvonalat nem sokan ismerik, sajnos egy kicsit feledésbe is merült az utóbbi időkben, pedig a távolság nem nagy – habár nem is könnyű túra –, ellenben a látnivalók kárpótolják a fáradozókat az elérhető természeti szépségek miatt.

Lássuk hát az adatokat!

Utunk térképe (Térképalap: turistautak.hu)

A szintkülönbség térképe (Térképalap: turistautak.hu)

1.: Autóbusz-állomás
2.: A volt legelő.
3.: A Vár-völgy bejárata.
4.: Ebecki-tető (304 méter)
5.: Zsidó-hegy (315 méter)
6.: Szurdék (Felette a Mandulás-tető 302 méter.)
7.: Romház ‒ a Sinka-hegy nyerge. (Felette a Sinka-tető 299 méter.)
8.: Nyárfa utca teteje
9.: Opel Barcika
10.: Temető, buszmegálló

A kirándulásunk folyamán egy szakaszon követjük a P jelzést, egy részén pedig – az azóta sajnos megszűnt – P+ jelzést. A P jelzés – piros sáv turistajelzés – nagyon jó minőségű felfestés a fákon, ellenben a lekopóban lévő P+ ‒ piros + jelzés – már csak fel-feltűnik majd utunk során.

Távolság: 6,5 km
Emelkedés: 247 méter
Lejtés: 256 méter
Szintkülönbség: 503 méter

A túra

Minden évszakban bejárható, látványos kirándulás.

Gyermekek esetében azért javaslom a minimum 6-7 éves kort, nehogy problémát okozzanak a kaptatók.

Ősszel csak nappal javasolt az útvonal bejárása, mert szeptemberben vadászszezon van!

Az út folyamán egy-két helyen süllyedések lehetnek az útban, ezeket célszerű kikerülni, mert ezek beszakadozó pincék!

Nagyon felázott talaj esetén ne induljunk neki a túrának!

Induljunk hát el!

Kazincbarcika autóbusz-állomásától a „patak” – egyébként csatorna ‒ és a Derkovits tér közötti járdán menjünk, ez már a P jelzés. (A villanyoszlopokon a felfestés jól látható.) Keresztezve a Herbolyai utat elsétálunk a volt Jókai Szakközépiskola mellett, majd a Tardona patak hídján átkelve szinte azonnal forduljunk jobbra, egy makadámútra. Ez az út vezet át minket a volt legelőn. (Itt ideiglenesen elhagyjuk a P jelzést.) Gyalogoljunk ezen mindaddig, amíg ketté nem válik az út. Itt balra tartsunk. (Az egyenes út egy sorompóhoz vezet.) Valamikor itt állt a legelői gémeskút. A hegylábhoz közeledve az út egyre inkább földúttá válik.

Herbolyai út keresztezése. Szemből jöttünk…

…és erre megyünk tovább

A legelőn átfutó makadámút, visszafelé nézve

Elérve a hegylábat, visszacsatlakozunk a jó minőségű P jelzésbe, ami már az Ebecki-tetőig felvezet minket. A volt sípálya völgyébe nem kell bemenni – Vár-völgy ‒, ahol elérjük a bejáratát, jobbra egy meredek út indul neki a hegynek. Nagyon szép hegylábi bérci úton vezet fel minket a jelzés.

A Vár-völgy bejárata. Mi szembe, a meredek földúton indulunk el

Sokan nem tudják, de ettől a ponttól az Ebecki-tetőig létezik 1999-től Kazincbarcika egyetlen tanösvénye, az Ebecki-tanösvény. A tanösvény vezetőfüzetes, és ‒ elvileg – jelzéssel ellátott. A jelzés ellenben sohasem került felfestésre. (Fehér körben stilizált leánykökörcsin.) A vezetőfüzetet a Litoplan Kft. adta ki, amiben részletes leírást találhatunk az utunk során látható növényekről. Végül is a jelzés nem is olyan fontos, hiszen a már felfestett P jelzésen halad.

Ezen a meredek úton kaptatunk fel a hegyláb bércére

Kilátás a Vadrózsa utca felé 2013-ban

A hegyláb bérci útja

A hegyláb bérci útja – visszafelé fotózva

Kilátás a Kelemen-völgyre kora tavasszal

Kilátás a Kelemen-völgyre nyáron

Szemben már az Ebecki-tető látható

Kilátás a városra a Kelemen-völgy felett és az Ebecki-tető alatt

A Cserbabos előtti utolsó kanyar

Előttünk az Ebecki-tető (304 méter)

Cserbabos

A kanyargós szép erdei út végén érjük el Cserbabost, itt a piros jelzés elkanyarodik jobbra, és a réten átvágva Tardona felé veszi az irányt. Már eddigi utunk során is a gyönyörű erdőből ráláthatunk Kazincbarcika herbolyai részére és a Banyatanyára.

Mi haladjunk balra fel, az Ebecki-tetőre, ahol a rádiótorony áll. (Mellette megtekinthető a volt sífelvonó gépházának a – sajnos – romja is.) Nézzünk szét! Egyelőre főleg kelet és északkelet felé van kilátásunk. Megpillanthatjuk az alacskai katlant és Alacska községét is.

Az Ebecki-tető (304 méter)

Kilátás az Ebecki-tetőről a Sajó-völgye felé. Balra tőlünk látható a sífelvonó maradványa, előttünk pedig az Alacskára vezető Gyertyános-völgy

Ez már itt a P+ jelzés, és most következik az a szakasz, ahol nagyobb odafigyelést igényel az utunk. A legfontosabb az, hogy SOHA ne menjünk le az alacskai katlanba, mert igencsak megnehezítjük a saját dolgunkat!

Folytassuk az utunkat a földúton. Ez először meredeken elindul lefelé, majd elkezd felkapaszkodni a Zsidó-hegyre. Így érjük el a hegy tetejét, ahol kiszögellési pontot is találunk. Ez a legszebb kilátópontja Kazincbarcikának!

Szemben a Zsidó-hegy, és nagyon jól látható a földút, amit követnünk kell

Meredek kaptató a Zsidó-hegyre

A Zsidó-hegy. (315 méter) Szemben az Ebecki-tető a rádiótoronnyal. A képen jól látható az út, ahol átjöttünk

Kilátás Alacskára. A háttérben már Sajószentpéter hegyei

Kilátás a Zsidó-hegyről Kazincbarcikára. A háttérben már Szuhakálló látható

Kilátás a Zsidó-hegyről Kazincbarcikára és a nyugati hegyünkre

A fenti képhez egy kis információ: a nyugati hegyünk csúcsai a képen jobbról balra. Vadnai-vár hegy (361 méter), a névtelen tető (kb. 365 méter), Hegyes-tető (382 méter) és a Bükk-tető, Kazincbarcika legmagasabb pontja (408 méter).

Északnyugat felé tekintve láthatjuk Kazincbarcikát és az utolsó Bükk-lábat. (A nyugati hegyünket.) Mögötte már az Upponyi-hegység van. (Ha tiszta az idő, nincs pára és nincs szmog, akkor felette megpillanthatjuk a Tátra havasi legelőit is!) Északra a Sajó-völgye, felbukkan Sajóivánka, Sajókaza, Sajógalgóc. Északkeletre utunk további része látható. Kelet-északkeletre megpillanthatjuk a völgyben megbúvó Berentét, tőle jobbra Sajószentpétert. Magasabbra vetve a tekintetünket feltűnik az Aggteleki-karszt lába és az alatta megbúvó kis falvak sokasága. Keletre van tőlünk Alacska és az alacskai katlan. Délkeletre láthatjuk a Kis- és Nagy-fennsíkot is, ellenben az előttünk lévő legközelebbi hegy takarja Kondót.

Egy éles jobb kanyarral – a földúton – folytassuk az utunkat. Újból lefelé indulunk, és itt nagyon figyeljünk oda! Egy 90 fokos bal kanyar után az út egyenesen az alacskai katlanba vezet. (Kazinci-völgy.) Körülbelül félúton meg kell pillantanunk jobb kéz felől egy magányos fát, bal kéz felől pedig egy hatalmas fa csonkját. Itt – először alig láthatóan – merőlegesen balra egy földút indul el Kazincbarcika irányába. Térjünk rá!

A földúton egy fiatal cserjésbe jutunk – balra lesz egy romház –, majd az út jobbra tartva a bérci útra fordul. A cserjésből kijutva érjük el a Szurdékot.

Utunk folytatása. Szemben a Mandulás-tető (302 méter), előtte a Szurdék

Az odafigyelést igénylő hely! Előttünk a Kazinci-völgy, a földúttól jobbra a kiszáradt fa, balra pedig a facsonk látható. A facsonk felé indul az új földutunk!

A kiszáradt fánál

A Kazinci-völgy. Ide NE menjünk le!

A facsonk már az új földútról fotózva

A romos ház a cserjésben meghúzódva

A cserjés

A Szurdéktól a földút újból meredekké válik, és egyenletesen felkapaszkodik a Mandulás-tető – 302 méter – csúcsának a közelébe. Utunk során megpillanthatjuk Kazincbarcikát, Alacskát, Berentét és a Sajó-völgyét is. A hegytetőre érve láthatjuk Kazincbarcika újkazinci városrészét és feltűnik az alattunk lévő dombokon – Kapós ‒ a tv adótornya, valamint a Telenor antennája. (Ezen a részen szinte folyamatos kilátásunk van valamelyik irányba.) Haladjunk végig a bércen.

A Mandulás-tetőre kapaszkodó út nyáron…

…és kora tavasszal

Vajon ebben az üregben milyen állat él?

VIGYÁZAT! Ez ellenben egy pincebeomlás! Errefelé nem ritka, elkerülendő!

Kilátás a Kapósra

Kilátás Alacskára a Mandulás-tetőről (302 méter)

Kilátás a Sajó-völgyére és Berentére a Mandulás-tetőről (302 méter)

Kilátás Kazincbarcikára a Mandulás-tető után

Kilátás Kazincbarcikára a Mandulás-tető után. Szemben a hegycsúcs a Vadnai-vár, alatta pedig Sajóivánka látható

A tetőről az utunk enyhén lefelé fog vezetni, majd majdnem síkká válik. Ezen a ponton volt annak idején a P+ jelzés hegyről levezető szakasza. (Balra.) Mivel még a jelzés feltűnhet, NE kövessük azt! Az erdőbe vezet egy nagyon rossz minőségű ösvénybe, majd egy horhosba. Így érnénk el a Kapóson álló méhészetet. Mi itt egyenesen haladjunk tovább. Az út egy idő után elkezd folyamatosan jobbra kanyarodni, amíg tőlünk jobbra meg nem pillantjuk a képen szereplő romházat és el nem megyünk mellette. Ezen a szakaszon tőlünk balra cserjés, jobbra pedig elhagyatott kertek és szántóföldek lesznek. Nem sokkal a romház után a bal oldalon egy földút indul le Kazincbarcika felé meredeken. Ezen kell továbbmenni. (Ha itt az egyenes utat választjuk, akkor felmegyünk a Sinka-hegyre – 299 méter ‒, és onnan Berentére jutunk. De ez egy másik túra útvonala lesz!)

Utunk folytatása. Szemben látható a kis fehér romház, amit az utunk során el kell érnünk

Az előző kép, de nyáron fotózva

Leértünk a Mandulás-tetőről. Picit balra látható a romház

Kilátás a Nagy- és Kis-Bondorra

A romháznál

Balról jöttünk és jobbra megyünk le a hegyről

Kövessük végig ezt az utat! Kezdetben végig egyenes és meredek, a vége felé ‒ ahol majdnem síkká válik a terep ‒ egy kissé kanyargóssá válik. A sík résznél két jó állapotú földút is indul el jobbra, egy pedig balra, de mi ragaszkodjunk a majdnem egyenes – itt már ösvényszerű – földúthoz. Ez pár tíz méter után határozott, jó minőségű földútba fut bele, ami a Nyárfa utcába vezet minket. Gyalogoljunk végig az utcán. Az utca végénél szembe fogunk állni az Opel Barcika épületével. Ha itt balra fordulunk a járdán, elmehetünk a Temető buszmegállóig – ezt az útvonalat adtam meg –, jobbra fordulva pedig lesétálhatunk a BorsodChem autóbusz-állomásig.

A meredek egyenes földút

Előttünk az elágazás

Ez már a Nyárfa utcába vezető földút

Kilátás a BorsodChem-lakótelep felé

Kilátás a Sajó-völgyére

Mint látható, megpróbáltam sok fotóval segíteni a túrát bejárni kívánó Kedves Érdeklődőt. A fényképeket úgy válogattam, hogy MINDEN évszak fellelhető a fotókon! (Sajnos a télieken nincsen hó.)

Megjegyzés a túrához: A túra nagy részének a bejárása utoljára 2014-ben történt. Természetesen ennek megfelelően az idő elteltével az utak járhatósága változhatott! Így SEMMILYEN felelősséget nem tudok vállalni az útvonal bejárhatóságáért!