Jókai Mór emlékének ápolása Tardonán

Veresné Pál Lilla írása

Tardona máig őrzi Jókai Mór író emlékét, aki az 1848/49-es forradalom és szabadságharc bukása után a faluban talált menedéket. Tardonai emlékeiből merítkezve írta meg a Barátfalvi lévita, Egy bujdosó naplója és a Tengerszemű hölgy című regényeit. Az idős emberek máig emlékeznek a szájról szájra terjedő Jókai-legendákra, emellett több „kézzelfogható” dolog őrzi emlékét a faluban.

A jelenleg Jókai Mór Emlékszoba és Tájház, korábban Iskola és tanítói lakás külső homlokzatán 1954-ben helyezték el Jókai Mór márvány emléktábláját, melyet minden év március 15-én megkoszorúz a falu lakossága. Az emléktábla felállítását özv. Dienes Miklósné, a földművelő szövetkezet megyei küldöttje és a falu községi tanácsának tagja szorgalmazta. A helybeliek még emlékeznek a tábla leleplezésének napjára, melyen Kutas Imre lelkész is beszédet mondott a falu vezetői mellett.

Özv. Dienes Miklósné a tábla avatásának napján

Jókai Mór tardonai tartózkodása idején barátságba került vendéglátója, Csányi Benjámin földbirtokos sógorával, Rácz Endrével, aki a község lelkipásztora volt, és Jókai számára Kovács János névre segédlelkészi igazolást állított ki. A helybeli elbeszélések szerint kedvelt időtöltésük volt a sakkozás. A református templomban két emléktábla is őrzi az író emlékét. A templomban a férfiak oldalában elhelyezett tábla hirdeti: „Jókai Mór a bujdosó e padsorban volt igehallgató”. Ezt a táblát Tőkés László püspök avatta fel 1998-ban.

A templom külső falán a „Borsod Miskolczi Közművelődési és Múzeum Egyesület” által állított emléktábla látható.

Jókai Mórnak állít emléket a Jókai Mór Emlékszoba és Tájház egyik terme, valamint az író nevét viselte a község már bezárt iskolája, jelenleg a Jókai Mór Művelődési Otthon és Könyvtár névadója.

A Jókai Mór Emlékszoba és Tájház avatása 1984. március 18-án

A volt iskola udvarán máig áll a 1989-ben felavatott Jókai-emlékmű, amelyet a diákok között hirdetett pályázat alapján terveztek meg, több pályamű összedolgozásával alakították ki a formát (a kőből kirakott emlékműtest egy zongora formája, a tetején bronzból készült tintatartó, lúdtoll).

Emlékműavatás az iskola udvarán

Az 1960-as évekig volt szokásban, hogy az iskolások minden évben elmentek kirándulni a Hársas-forráshoz, a „Jókai-fához”. Egy nagy hársfát vagy bükkfát neveztek Jókai fájának, az adatközlők ebben nem tudtak megegyezni. Az erre visszaemlékezők már nem tudták pontosan megmondani, hogy miért is nevezték azt a fát Jókai fájának (egy idős asszony szerint azért, mert ők úgy tudták, ott írt egy könyvet, Jókai visszaemlékezéseiből viszont tudjuk, hogy Tardonán nem írt, csak festett), de az biztos, hogy minden éven ellátogattak oda.

Az elbeszélők emlékei szerint a fotó 1957-ben készült, amikor az iskolások Mihály tanár úrral a Hársas-forráshoz és a Jókai-fához kirándultak

A leghíresebb, Jókai emlékét őrző tardonai hagyomány/rendezvény a Jókai Mór Emléktúra, amelyet 1973 óta hagyományosan minden év márciusában a fiatalok szerveznek (2009-től a Tardonai Fiatalok Hagyományőrző Egyesülete). A túra Tardonáról indul, és a szentléleki pálos kolostorrom a végállomása. A kijelölt útvonalon különböző állomásokon ügyességi és szellemi feladatokat oldanak meg a versenyzők. A feladatmegoldásokra kapott pontokat és a megtett táv időbeni teljesítését összesítik, és a legtöbb pontot elérő csapatokat díjazzák. A tardonai Szőnyi Márton-laktanya működéséig a katonák is mindig kivették a részüket a túra lebonyolításából. A legrégebbi fennmaradt túra-visszaemlékezésünk 1980-ból való, a 4191. Jókai Mór úttörőcsapat csapatnaplójából. A csapanaplóban ezt olvashatjuk:

„A Jókai-emléktúra
A túrán az úttörőcsapat ötfős csoportja is indult. A KISZ-klubnál volt a gyülekező (A KISZ-klub akkoriban a jelenleg tájházként működő épület nagytermében üzemelt ‒ a szerk.). Rövid megemlékezést tartottak és utána 5 percenként indultak a csapatok. Mi ötödiknek indultunk. A Jókai úton futottunk végig. Az első állomás a szőlők mellett volt, gránáttal kellett célba dobni. A dobások után futásnak eredtünk, megelőztünk két csapatot. Beértünk az erdőbe, mert már a Hársas-forrásnál jártunk. Innen egy darabon lefelé kellett menni. El voltunk fáradva. Leértünk a halkan csörgedező Harica-patakhoz. Itt volt a második állomás a kötélmászás. Ezt is sikeresen teljesítettük és megindultunk a völgyön fölfelé. Mögöttünk észrevettünk egy csapatot! Megkezdődött a versenyfutás, de mi értünk előbb a harmadik állomáshoz. Itt lőni kellett, gyorsan előttük töltényeinket és mentünk tovább. Már nagyon el voltunk fáradva, de azért csak mentünk. A 4. állomáshoz már elcsigázva érkeztünk. Két képet kellett összerakni. Elég hamar elvégeztük a feladatot és kocogtunk tovább. Most érkeztünk el a nehezéhez, az út itt már végig emelkedett és fölfelé kellett menni. A Buzgó-kő mellett megpihentünk és indultunk a meredek cél felé, az Örvény-kőre. Nagyon nehéz terep volt, de azért felértünk a csúcsra. Itt volt az ötödik állomás: a szellemi totó. Ezt is megoldottuk több-kevesebb sikerrel. Megkoszorúztuk a Jókai-emléktáblát és indultunk Szentlélekre ebédelni. A babgulyást jóízűen elfogyasztottuk és átadtuk a helyünket. Kint hozzáfogtunk hógolyózni. Jól éreztük magunkat. Két órakor indultunk haza. Hazafelé már könnyebb volt menni. Az eredményhirdetés a KISZ-klubban volt 6 órakor. Az úttörőcsapat 4. helyezést ért el.
Tardona, III. hó 23.”

A jól körülírt túrán az úttörőcsapat ezeket a fényképeket készítette:

A fénykép a 4191. Jókai Mór úttörőcsapat csapanaplójában található

További két megtalált csapatnapló bejezésében találhatóak fényképek és leírás a túráról, amin az utóbbi években több száz túrázó vesz részt. Az 1987-es túrán a rendezvény szintén megemlékezéssel és katonai tiszteletadással indult az akkor már Jókai Mór Emlékszoba és Tájházként funkcionáló épülettől. Majd a csapatoknak a Tiszti klubhoz (a Tiszti lakótelepen állt korábban) kellett menni, onnan indították őket 5 percenként.