In memoriam Ipari út

Kismarton Zsolt írása

Egy rövid hír jelent meg 2019. december 27-én a Kolorline.hu-n, ami alapjában véve egy egyszerű útlezárásról szól, de emögött sokkal több van…

„Az Ipari út korábban teljes mértékben a Berente Község Önkormányzata tulajdonába és kezelésébe tartozó szakaszának a BorsodChem területét átszelő részét a vegyipari társaság megvásárolta, így az a tulajdonába és kezelésébe került.

Tekintettel arra, hogy ez az útszakasz az épülő telephely egyik gerincútját fogja képezni, és mivel az Iparterületet biztonsági okokból le kell zárni, így a területen áthaladó útszakasz is lezárásra kell, hogy kerüljön. A beruházásokhoz kapcsolódó építkezés mára olyan intenzív szakaszába érkezett, amikor a területen az átmenő közforgalom biztonságtechnikai és közlekedésbiztonsági szempontból egyaránt fenntarthatatlanná vált.

Ezért 2019. december 30-án 15 órakor az Ipari útnak berentei oldalon a BorsodChem Szennyvízkezelő üzemének és kazincbarcikai oldalon az FGSZ Zrt. földgázfogadó állomásának bekötő útjai közötti szakasza az illetékes hatóságok engedélyével a közforgalom elől lezárásra kerül.”

Ez az útlezárás nem időszakos, hanem már végleges. Így egy újabb történelmi időszak zárul le Kazincbarcika ipari történelmében és egy újabb veszi kezdetét.

  • Piros vonal: 26-os főút
  • Lila vonal: a 92-es vasútvonal
  • Kék vonal: „B” vágány
  • Szürke vonal: Mucsonyi út
  • Sárga vonal: Ipari út

Most egy kicsit mesélnék erről az útról és a régi „B” vágányról…

Az Ipari út és az ún. „B” vágány az 1950-es években épült meg a Borsodi Kooperáció keretein belül, a mellettük lévő üzemek ellátása céljából. Ettől több funkciója is lett az idők folyamán: a „B” vágány biztosította az „A” vágány – 92-es vasútvonal – tehermentesítését, problémák esetén a helyettesítését, míg az Ipari út ugyanerre volt hivatott abban az esetben, ha a 26-os főúton valami probléma történt. Tehát mindkettő egy párhuzamos „elkerülő” utat is biztosított a fő vasúti és közúti forgalomnak.

A „B” vágány 1954-ben épült meg, alapvető funkciója a Szénosztályozó és a Hőerőmű ellátása volt. Ez a Kazincbarcika–Szénosztályozó–Sajószentpéter szakasz már hamarabb megszűnt. 1996-tól a Sajószentpéter–Szénosztályozó szakaszt már nem használták, majd 2005-től forgalmon kívül helyezték. 2011-ben a felsővezetéket is eltávolították a teljes vágányhálózat felől, majd 2014-től nem használják a Kazincbarcika–Szénosztályozó közötti szakaszt sem a Hőerőmű bezárása miatt. Azóta a régi Szénpályaudvar megmaradt vágányain csak vasúti kocsikat tároltak. 2019-ben elkezdték felszedni a Sajószentpéter–Szénosztályozó – most már BorsodChem – közötti vágányszakaszt. (Egyelőre nem tudni, hogy felújítás vagy végleges bontás miatt.)

A B/III jelű műút – 1966-tól Ipari út – 1950-es évek közepén épült meg. Célja hasonló volt, mint a „B” vágánynak. Természetesen biztosította a munkába járást is az embereknek, 1999-ig – Berente leválásáig – itt járt az 5, 22, 22A, 22B, 22C helyi járatú autóbusz is. A Szénosztályozó 2004-es leállása után az úton a forgalom megcsappant, majd a Hőerőmű bezárása után – 2014 – szinte teljesen megszűnt. Állapota folyamatosan romlott, már csak főleg elkerülőútként, valamint a még fellelhető ipari telepek megközelítésére használták. Most az első szerepét is elveszti, hiszen 2019. december 30-án, 15 órakor véglegesen lezárják egy szakaszát, így az átjárás a területen teljesen megszűnik.

Ez az út a városunkkal majdnem egykorú volt, „élt” 64 évet…

  • Sárga vonal: az Ipari út továbbra is járható szakasza
  • Piros vonal: Az Ipari út lezárásra kerülő szakasza
  • Lila szaggatott vonal: Kazincbarcika és Berente határa

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..